FIGYELEM!!! Ezt a kritikát sajnos nem tudom spoiler mentesen leírni, szóval aki nem kíváncsi rá, annak röviden ennyi: alapjában véve jó film, nézd meg!
Magasfeszültség - Haute tension / High Tension (2003)
Rendezte: Alexandre Aja
Vegyes érzelmeim vannak erről a francia filmről. Egyrészt nagyon jó lenne, de másrészt pedig az a fránya utolsó kb. 10 perc... ha az nem lenne, akkor bizony TOP listás film lenne ám! Miért kellett a végével elrontani? :(
Na de lássuk közelebbről: igazi vérbő slasher. Ilyen kreatív és véres gyilkolásokat ritkán lát az ember egy filmben. A legeredetibb az volt, amikor az áldozat nyaka beszorult a lépcső korlátja közé és a gyilkos egy szekrénnyel szépen lefejezte. Szép munka, nem? Ez a horror aztán bővelkedik a brutalitásban: nem kímél senkit és semmit, vagyis itt egyaránt láthatunk kutyus és kisiskolás fiú halált is.
De nem csak ettől lenne jó a Magasfeszültség. Nem itt többről van szó. Hiszen itt olyan pszichológiai csatáknak lehetünk szemtani, hogy ihaj. Ebből a legelképesztőbb jelenet a következő volt: a lány a vendégszobában van, jön a gyilkos, erre ő mindent úgy rendez el,mintha senki se aludt volna ma itt, üresen állna, majd el bújik. Ekkor mit csinál a rosszarcú gonosz? Megnézi a csap alját, hogy nedves-e! Szerencsére még sok ilyennel találkozunk a film során.
A történet nagyon gördülékeny és elég egyszerű, mégse primitív. Van két diáklány (az egyik leszbikus, höhö), akik leruccannak vidékre a heteró családjához. Este meg jön egy pszichopata és egy régi típusú borbély borotvával lemészárolja a családot, kivéve a két lányt, az egyiket elrabolja. Igen, a heterót. A másik pedig üldözőbe veszi. A végén pedig megütköznek. Ennyi. Ez így leírva nem nagy szám, kicsit olyan, mintha fel lenne tuningolva a Hidegvérrel (In cold Blood, 19996) c. klasszikus krimi, de ezt látni kell és kész:)
A színészek jók, egyik se játssza túl. Az operatőri munkára se lehet panasz, na de akkor hol a hiba? Hát a végén! Hogy lehet így elrontani egy filmet?! WTF?!
Na akkor most lerántom a leplet: a végén kiderül, hogy a leszbikus volt a gyilkos! Hogy ő maga képzelte el saját magát egy nagydarab pszichopata férfinak! Ami logikailag lehetetlen, hisz például van egy olyan jelenet,hogy saját magát üldözi egy autóval! Hogy vezethetne két autót egyszerre?! És nem csak odaképzelni az üldöző autót, hisz karambolozik is! Így nincs értelme az egész filmnek baszki! Tudom, manapság divatos az ilyen "csavar" befejezésképp, feltudnánk jó pár ilyet sorolni, de ennél a legrosszabb a kivitelezés. Miért kellett?!
Van egy elméletem. Ez ugyanis a végét leszámítva egy Dean Koontz regénynek, az Intensity-nek az adaptációja. Azt nem tudom, hogy az alkotók nem tudtak megegyezni a jogdíjakról, vagy nem is akartak és egyszerűen forgatás közben "buktak le". Az mindenesetre tisztán látszik, hogy rohadtul nem erre a csavarra építkeztek, hogy azt kínjukban találták ki. Így viszont olyan szinten keserű lesz az embernek a szájíze az alkotás megtekintése után, mintha öt liter barna sört inna meg egy huzamban. Nagyon kár érte. Miért kellett így alakulnia? Mert ez így már-már szánalmas.
Ezt leszámítva tényleg érdemes megnézni, mert amúgy nagyon jó lenne.
Friss kommentek