Mielőtt gyorsan végig görgetnétek az oldalt (á, kit áltatok, már késő), hogy hozzáfűznivalók elolvasása nélkül csak a címeket nyálazzátok el, jöjjön egy szokásos kis összefoglaló a tavalyi évről!
Bármit is írjanak egyes fanyalgók, 2013 igenis a horror éve volt! Először is, egy jól ismert, iszonyat gáz franchise se végzett terrort a nézőkön. Vagyis elmúlt végre volt egy olyan év, amikor se Resident Evil-, se Underworld-, sőt még Paranormal Activity-film sem mérgezte a közízlést. Igazából már ennyi elég is lehetne, de ahogy végig néztem az idei kritikákat, szembesülnöm kellett azzal hogy az átlagot tekintve még sose pontoztam ennyire kimagaslóan magas átlaggal. Sőt, amióta írom az éves toplistákat, most fordul elő először, hogy nem kerül be egy 6/10-es alkotás sem, ellenben a győztes 10/10-es pontozású lett! Mi több, összesen 11 alkotás érdemelt 7 pontot (ez már nekem is furcsa egy kicsit), vagyis még ez sem volt garancia a toplistában való szerepléshez! (Érdekességképpen 9 pontos egyáltalán nem született.)
A hazai mozikba persze csak két alkotás tudta kiemelkedő méretekben csalogatni nézőket (ezekről később még lesz szó). Persze nem tudhatjuk, hogy ha a több, direkt lemezes megjelenés közül némelyik kap mozira esélyt, akkor azok milyen számokat hoztak volna.
Sajnos idén (vagyis tavaly) kissé ellustálkodtam a friss alkotások nyomon követését, így egy párra egyszerűen már nem jutott se időm, se energiám. Azért szerintem a lista így is "hitelesnek" tekinthető, szerintem semmi lényegesebbről nem maradtam le.
További változás, hogy ezúttal sokkal megengedőbb voltam azon a téren, hogy most mikorinak is tekinthető egy film. Így ne tessék csodálkozni, hogy bizony, lesznek technikailag 2012-es művek is a listában!
Azt hiszem ennyi épp elég volt bevezetőnek. Nosza!
10. Z világháború - World War Z
Erős kezdés, mi? 3D-s blockbuster a toplistában! "Már most el van cseszve!" De sznobizmus lenne pusztán emiatt kihagyni, miközben én igenis dicsértem. A magam módján. Mert persze rengeteg részletbe bele lehet kötni, de mégis kész adrenalin-bomba. Egy percre sem áll le, és a világ körüli utazásnak hála még változatos is. És mindenekelőtt látványos, ez tagadhatatlan. Az meg külön tiszteletreméltó hogy az ismert problémák és előrejelzések dacára milliárdokat kaszált szerte a világban.
9. Lesson of the Evil / Aku no kyoten
És nem csak Chucky, de Takashi Miike is visszatért! Mármint a horrorhoz. Ez egy több szempontból is nehezen emészthető és kissé felkavaró film. Na de mi mást is vártunk volna a rendező úrtól? A már-már fullasztóan feszültséggel teli légkör a cselekmény előrehaladtával nem, hogy feloldódna, hanem egy olyan szintű mészárlásba csap át, amire talán még sosem volt példa. Ezek után a Koldusoperára is másképp gondol az ember...(Tudom, nagyon is 2012-es, de kivételt tettem, a kritikában már leírt okok miatt.)
8. V/H/S 2
Noha az első rész annyira nem győzött meg, a folytatás már egy fokkal jobbra sikeredett. Természetesen egy antológiát nehéz egészként kezelni, de jelen esetben egy kifejezetten rosszul sikerült kisfilm se került bele. Az erőltetett kerettörténet még mindig kínos, ugyanakkor a found footage jelleget minden alakalommal nagyon leleményesen oldották meg. Továbbá igaz a régi mondás: a kevesebb néha több. Hat helyett négy is elég, ha a színvonal cserébe jobb.
7. Frankenstein's Army
Ebbe az alkotásba is rendesen bele lehet kötni és (horog)keresztre is lehet feszíteni, ugyanakkor vitathatatlanul egyedi. Már pusztán maga az elborult ötlet, hogy elhunyt német katonák testét "gépesítik" is megérne egy misét, na dehogy mindezt found footage stílusban teszik! Bár a jól ismert teaserek alapján teljesen másra számítottunk, azért nem okozott nagy csalódást. Van egy sajátos, megfoghatatlan hangulata. Brutális, beteg, cuki.
6. Gonosz halott - Evil Dead
Igen, egy remake-nek is sikerült bekerülnie a listára, mert megérdemelte. Noha az eredeti egy megkerülhetetlen klasszikus, azért korántsem tökéletes, így valahol jogos volt hozzányúlni. Főleg úgy, hogy az alkotók próbálták új lendülettel megtölteni. Ez többé-kevésbé sikerült is. Mert olyan brutális, végtagcsonkolós lett, amilyet már rég láthattunk ilyen minőségben. Mindezek mellé az atmoszféra is sokkal sötétebb lett, nyoma sincs már a finoman humoros felhangnak. Gonosz, na.
5. Jug Face
Avagy a 7 pontosok királya. Hogy miért pont ez? Mert anno erről ömlengtem a legtöbbet. Ez sem hibátlan természetesen, de nagyon merész. Nem feltétlen a belterjes, beteg mikroközösség tálalása miatt (az se semmi), hanem mert képes volt újat mondani a vallás terén. Megmerte lépni, hogy bemutasson (kitaláljon) egy olyan vallást, amiben a hit bizonyosságot nyer. Mindezt egy roppant nyomasztó környezetben, egy szokatlan befejezéssel zárva. Elgondolkodtató, agyalós darab.
4. You're Next
Igen, a fordulatok kitalálhatóak és igazából semmi újat nem tud mutatni. De mégis olyan jó érzés volt végre egy minőségi, működőképes slashert látni! Roppant feszes tempójú és mindenekelőtt baromi hangulatos. No és persze véres, ahogyan az a nagy könyvben meg van írva. Néha nem is kell ennél több. Nagyon laza.
3. The ABCs of Death
26(!) rendezővel filmet forgatni még akkor se semmi, ha szkeccsfilmről beszélünk. A koncepció zseniális, hogy minden cím egy szó, ami az angol ábécé egy-egy betűjével kezdődik, sőt, ezek köré épülnek maguk a filmek történetei is. Értelemszerűen vannak köztük lenyűgöző és kevésbé jól sikerült darabok is, de mindegyiket érdemes egyszer megtekinteni. Nagyon várom a folytatást!
2. Maniac
Most egy kicsit segget csinálok a számból, ugyanis anno azt írtam, hogy "nincs kibúvó, ez masszívan 2012-es", erre tessék. De ha már a Lesson of the Evil belefért, akkor ez még inkább. Meg amúgy is, egyszerűen értékelni, dicsőíteni kell ezt a maradandó audiovizuális élményt. Mert hiába remake, nem csak hogy új távlatokat nyitott a szubjektív kameranézetével, hanem olyan méltósággal tisztelgett a műfaj előtt -és persze az eredeti verzió előtt-, amire ritkán van példa. Az meg mindenkinek csak a javára válhat, hogy sikerült örökre lemosnia szerencsétlen Elijah Woodról a bárgyú kis szőrőslábú figurát.
1. Emborg - Manborg
Igen, a Machete után ismét egy nem kifejezetten horror lett az év horrorja. De ez akkor is a legtökéletesebb neo-grindhouse alkotás, amit valaha készítettek. Egy felületes szemlélőnek csak egy rossz film. Na de ennek a rossz filmnek minden egyes szegmensét gondosan tervezték direkt szélsőségesen rosszra! Mondhatni egy drágakövekből kirakott kaki. Mindenekelőtt azonban átkozottul vicces. Ritkán nevettem még ennyit egy filmen, mint ezen. Egyszerűen látni kell! (És nem, szerintem nem minősül 2011-esnek, vagy 2012-esnek.)
Most következzenek a különdíjasok!
Az év legrosszabb horrorja: Erős volt a mezőny, de én a Bad Milo!-t jelenteném ki győztesnek, mert tényleg művészet olyan horror-vígjátékot készíteni, amin egyszerűen fizikai képtelenség nevetni.
Az év csalódása: Megosztott hellyel voltaképpen az összes idén készült folytatás, ami NEM a Chucky átka vagy az Insidious - A gonosz háza. A többinek az elkészítéséért börtönbüntetés járna. Minek kellett ezeket egyáltalán erőltetni? Inkább nem kezdenék felsorolásba, hogy mikre gondolok....
Az év kellemes meglepetése: Szintén nehéz kérdés, de talán a Maniac. Hiszen mi az hogy feldolgozni egy legalább 8 pontos klasszikust? Ráadásul azzal a kis buzigyerekkel?! És mégis működik!
Az év horrorszínésze: Nem igazán voltak idén se kiemelkedő alakítások (ahogyan sajnos a műfajban már ritkán akad), de én Rhys Wakefield-t azért kiemelném. Mert míg A bűn éjszakájában tehetséges karakterszínésznek tituláltam, addig a +1-ben megmutatta, hogy nem egy kétdimenziós figura. Szerintem érdemes lesz rá odafigyelni.
Az év szopóálarca: Sajnos az Utórengéséé. Országos terjesztés mellett első hétvégén kevesebb, mint 800(!) magyar néző? Ráadásul abban az országban, ahol legendásan szeretik a katasztrófafilmeket? Kár érte, azért egy kicsivel több figyelmet érdemelt volna...
Az év legtúlértékeltebb horrorja: Egyértelműen a Démonok között. A mai napig nem értem a sikerét. Igaz, legalább ennek köszönhetően végre volt itthon egy nem-blockbuster horror mozisiker is, aminek azért örülök, na de akkor is.
Az év kellemetlen észrevétele: Idén nem volt egy állatos horror sem! Mármint klasszikus értelemben vett, nem Asylum-szintű. Mi történt?
Az év megkönnyebbülése: A Chucky átkát nem rontották el. Jó, nem fért be a TOP 10-be (de majdnem!), ugyanakkor méltó lett elődeihez. Huhh!
Most pedig tessék nekiesni a klaviatúrának! "Ez a lista fos, te meg nem értesz a horrorhoz" kaliberű kommenteket csak azoktól fogadok el, akik hajlandóak megosztani a saját listájukat és netalántán még indokokkal is ellátni! Az "idén se készült egy épkézláb horror sem" kezdetű megmondásoktól meg lehetőleg kíméljük meg egymást emberek! Köszike!
Friss kommentek