Eljött az ideje a tavalyi év értékelésének. Ezúttal egész sok művet sikerült rohamtempóban letudnom, így most egy sokkal korrektebb listát állítottam össze. Ezzel feledtetve a tavalyi malőrt.
Miről is szólt 2011? Feldolgozások, folytatások és ál-doku. Nagyjából e három tényező köré lehetne sorolni a filmek többségét, szerencsére azért akadtak üdítő kivételek is. Azonban szomorú tény, hogy a legjobbakat nálunk még semmilyen formában sem mutatták be.
Még valami: a listába csak azok kerültek be, amiknek a nemzetközi premiere 2011-ben történt. Így nem került bele a hazai késlekedések, mint pl. a Piranha 3D és a Fekete Hattyú.
Akkor következzenek a legjobbak, természetesen hátulról:
10. A rítus (The Rite)
Az erről szóló kritikámat a Blu-Ray Magazin második számában olvashatjátok.
Szabványos (sablonos) ördögűzős film, de Sir Anthony Hopkins játéka minden hibát feledtet.
9. The Human Centipede 2 [Full Sequience]
Kritika itt.
Ez az a film, aminek az első részét mindenki kinevette, de mégis mindenki látta. A második egy „bosszú” a rendezőtől, csupa finom képsorokkal. Bejött.
8. The Woman
Tömör kritika itt.
Sokan „az év horrorjának” titulálják, pedig csak egy önismétlés az alkotóktól. Azért vállalható darab, de ne essünk tőle hasra.
7. Sikoly 4 (Scream 4)
Erről még nem írtam kritikát.
Wes Craven hosszú idő után végre készített egy élvezhető filmet. A folytatás csak kicsit lett izzadságszagú, hovatovább a széria második legjobb epizódja lett. A filmes kikacsingatások előtt pedig le a kalappal.
6. Frászkarika 3D (Fright Night 3D)
Erről sem írtam még kritikát.
Remek példa arra, hogy azért még a mai napig lehet jó remake-t forgatni. Egy kicsivel még jobb is, mint elődje. Csak az a rengeteg (béna) CGI és a totál felesleges 3D nem kellett volna. Továbbá élő bizonyíték, hogy van még élete a vámpír filmeknek az Alkonyaton túl.
5. Trolljegeren / Troll Hunter
Én feleslegesnek tartottam volna róla írni, más már megtette helyettem.
Norvégia megmutatta, hogy igenis még lehet újat mutatni a kézi kamerás filmek között. Lehetetlen komolyan venni, de ez benne a jó.
4. Hobo with a Shotgun
Erről sem írtam kritikát.
Nem horror, de egy nagyon brutális exploitation, amolyan grindhouse utánérzéssel. Mondhatni a Machete párja. Rutger Hauer valósággal tündököl benne.
3. Red State
Kritika itt.
Kevin Smith mindenkit meglepett, amikor a szokásos altesti humorát félretéve forgatott egy kőkemény horror-drámát. A film tobzódik a társadalomkritikáktól.
2. La posesión de Emma Evans
Kritika itt.
Szintén ördögűzős mű, ezúttal a spanyoloktól. Azonban képes olyan hangulatot teremteni, amit nem láthattunk Az ördögűző óta. (Ha nagyon szigorúak vagyunk, akkor tudom 2010-es, de itt most tegyünk egy kivételt.)
1. Grave Encounters
Kritika itt.
Anno fel is tettem a kérdést: vajon ez lenne az év horrorja? Úgy tűnik, hogy igen, bár tudom, hogy sokan csak egy elcsépelt found footage darabnak tartják. Bennem félelmet keltett és ez a lényeg. Erre idén más film nem volt képes.
Amint láthatjátok, idén se készült 10/10-es alkotás, vagy csak elkerülte a figyelmemet.
Most pedig lássunk néhány különdíjat:
Az év legrosszabb horrorja: Atrocious
Borzasztóan unalmas. Ritkán adok 1 pontot, de erre muszáj volt.
Kritika itt.
Az év csalódása: The Ward
Carpenter készített egy olyan filmet, ami 2011-ben már semmi újat nem tudott felmutatni. Persze tudom, a Mars szelleme után ne várjunk már tőle túl sokat.
Kritika itt.
Az év kellemes meglepetése: Sikoly 4
A rém gyenge harmadik rész és a 10 évnyi különbség szkeptikussá tett. Szerencsére csalódnom kellett.
Az év kellemetlen meglepetése: Álmok háza (Dream House)
Daniel Craig és Rachel Weisz egy filmben, az eredmény mégis borzalmas. Ez van, ha mindent két sztárra tesznek fel és elfejtenek rendes forgatókönyvet készíteni.
Az év alakítása: Rutger Hauer
A Hobo with a Shotgun-t mintha rászabták volna. De említést érdemel A rítusban alakított csöppnyi szerepe is.
Az év szopóálarca: Cápák éjszakája (Shark Night 3D)
Hiába volt tervbe véve, kinn olyan gyengén muzsikált, hogy nálunk végül be se merték mutatni. Azért vélhetően DVD-n kijön.
Kritika itt.
Összességében nem volt egy rossz évünk, sajnos az eddigiek alapján idén csak rosszabb lesz a helyzet. De erről majd egy másik posztban.
A kommentek között természetesen lehet a listával nem egyet érteni, illetve kiegészíteni is. Kíváncsiak vagyunk a Ti top filmjeitekre is!
Friss kommentek