Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Vér és Belsőség

Kevésbé ismert horrorfilmek, könyvek, sorozatok, továbbá vér és halál minden mennyiségben, "sznobhatás" nélkül. E-mail: hmblog66[kukac]gmail[pont]com

Suttogások, sikolyok

Címkék

3d (53) 666parkavenue (8) afterdark (12) állat (67) americanhorrorstory (33) angol (91) angola (1) animáció (8) antológia (30) argentin (6) ausztrál (23) axn (10) ázsia extrém (5) bahamák (1) batesmotel (12) bd (4) belga (4) bio (18) böszörményi gyula (1) boxoffice (27) brazil (5) brutál (228) Chelsea Cain (1) chile (6) clive barker (1) csalódás (25) cseh (2) dán (6) dean r koontz (1) deathvalley (2) dexter (33) díszdoboz (3) dmitry glukhovszky (1) dracula (1) dunatv (1) dvd (47) easy (74) edgar allan poe (1) egyesültarabemírségek (2) elemzés (3) élőprogram (34) epizód (143) érdekesség (5) erőszak (23) extant (2) farkasember (32) fearitself (9) felhívás (139) fellenbeck roland (1) felsorolás (208) filippínó (1) filmmúzeum (2) finn (6) folytatás (186) fox (1) francia (49) fromdusktilldawn (2) g.p. smith (1) giallo (13) gondolatok (58) görög (1) guillaume apollinaire (1) hannibal (3) hemlock grove (1) hír (113) hírek (23) holland (8) hongkong (12) india (1) indonéz (3) interjú (15) ír (13) irán (1) ira levin (1) izland (4) izrael (2) japán (41) jelenet (7) jódeinkábbne (10) john wyndham (1) joseph dlacey (1) kanada (67) kannibál (37) karácsony (22) kép (7) képek (48) képesítés (2) képregény (5) kérdőjel (76) kézikamera (115) kína (2) kisfilm (48) kolumbia (4) könyv (21) könyv adaptáció (72) korea (17) kuba (1) laurell k hamilton (1) lengyel (3) lesrevenants (1) lett (1) lovecraft (11) luxemburg (2) m1 (1) magyar (78) málta (1) mastersofhorror (20) mexikó (7) monaco (1) mozi (97) neil gaiman (2) német (30) nem ajánlom (140) nem amerikai (148) nem horror (50) norvég (18) novella (6) nyereményjáték (62) olasz (56) onlinefilm (80) ördög (100) orosz (6) oscar (52) összefoglaló (28) összehasonlítás (79) osztrák (5) pc adaptáció (9) penny dreadful (1) poén (193) poszter (327) premier (31) pszicho (68) puerto rico (1) remake (94) rendező (61) retro (26) ritkaság (75) román (1) rtlklub (2) salem (2) scifi (110) slasher (124) sorozat (228) spanyol (57) spinoff (2) stephen king (14) svájc (4) svéd (15) szavazás (22) szellem (201) személyes (113) szerb (5) szingapúr (3) szlovák (1) szörny (80) tajvan (2) talesfromthecrypt (20) társasjáték (1) thai (13) thebridge (1) thekilling (2) theriver (5) thestrain (1) thewalkingdead (60) the following (1) thomas müller (1) thriller (128) toplista (19) török (1) trailer (496) tv (27) tv2 (2) tv6 (30) újzéland (9) ukrán (1) underthedome (3) update (6) uruguay (1) valós alap (42) vámpír (77) várjuk (131) vendég (43) vér (399) vers (1) viasat3 (3) vietnam (1) vírusos (24) vs (23) xxx (32) zene (16) zombi (219) zskat. (124) Címkefelhő

Friss kommentek

Beszéljük ki az Árvácskát!

2014.06.14. 17:30 - purga

Címkék: francia német kanada brutál vér elemzés

Anno a Ház az erdő mélyén kibeszélős-elemzős írásom elég nagy népszerűségnek örvendett, nem tudom, hogy azért, mert jó volt vitatkozni a film zsenialitásán, vagy csak mert tényleg megérdemelte a különleges bánásmódot. Így most kísérleti jelleggel ezt megismételném egy szintén -méltán- népszerű filmmel. Úgy hogy előre szólok, hogy az alábbi írás ATOM SPOILERES lesz! Vagyis aki még nem látta, az jobban jár, ha nem baszik ki magával és most rögtön abba hagyja az olvasást és nekiül megtekinteni a...

Az árva - Orphan (2009)

 

Rendezte: Jaume Collet-Serra

orphan-poster.jpgElőször persze csak egy kényelmes délutáni kritikára gondoltam, de nagyon nehéz lenne úgy írni, hogy kerülgetem és utalgatok a Nagy Csavarra. Arról nem is beszélve, hogy a forgatókönyv meglehetősen okos és ezt szeretném kényelmesen megindokolni, anélkül, hogy kínosan kacsingatok azon olvasók felé, akik tudnák, hogy éppen mikre célzok. Inkább kezdjünk is neki!

Örökbe fogadni egy másik élőlényt igencsak nemes cselekedet, ami nagy felelősséggel jár. Hiszen ha a dolgok nem az elképzeléseink szerint alakulnak, akkor keményen dolgozni kell rajta, nincs reklamáció, nincs árucsere. Külön igaz ez akkor, ha nem egy csecsemőről, hanem egy általános iskolás korú gyermekről van szó. Ebben az esetben az újdonsült szülőknek bizonyos reszocializációt kell végrehajtani a kis csemetén, hiszen meg kell tanulnia, hogy milyen egy családban élni. Ami természetesen teljesen más, mint az árvaházi élet. Ez a filmben egyébként egész idilli állapotot mutat, de azért jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy az állami intézményekben (főleg itthon) sokkal keményebb körülmények között nevelkednek a kölykök. Persze szükség volt a békebeli változatra, hiszen így még kevésbé lesz érthető, és főleg még nagyobb hatást keltenek Esther furcsaságai.

Az őt befogadó család is pazarul összerakott. Ugyan nekem kissé erőltetett volt anyuka indoka, miszerint a halott újszülött iránt érzett szeretet szeretné egy élő gyermekbe táplálni. Igaz, később csak kibújt a szög a zsákból, amikor Esther szembesítette a kegyetlen igazsággal: a zongoratanárnőnek átok, hogy az egyik csemetéje siket, a másikat meg csak simán nem érdekli a klasszikus zene. Szóval kellett neki egy olyan, aki fogékony a művészetekre, ezért is sikerült lépre csalni őt olyan könnyen a festményekkel. Apukát meg ugye lassan megdolgozta a megható, emocionális kézigránát meséjével. Valljuk be, a bemutatkozása alapján mi is lecsapnánk a lánykára. Illedelmes, szerény, okos és érdeklődő. És még nem is csúnya, szóval lehet mutogatni majd vidáman a szomszédoknak (már ha jelen esetben lennének olyanok). Ezzel tisztáztuk, hogy nem a szülők választottak rosszul, egyszerűen bedőltek a hazug kampánynak.

Orphan-pic.jpg

De Esther karaktere előtt még folytassuk a család elemzését. Anyuka tehát szenved a veszteségétől, teljesen érthető módon, szerintem ezt nem kell túlragozni. A lappangó (?) mániákus depresszióját súlyosbítja a múltbeli alkoholizmusa, ami nyilván a tragédia következménye. És ha még ennyi se lenne elég, a tragédia tragédiát szül (majdnem), vagyis megtudjuk, hogy a piálásának köszönhetően a kislánya majdnem belefulladt a ház melletti tóba. Ha ez nem komplexitás, akkor nem tudom mi az. Az őt megformáló Oscar-díjra jelölt Vera Farmiga (aki már  Joshuában is hozta a hasonló szerepet, most meg ugye ő a Bates Motel üdvöskéje) abszolút hitelesen alakít, muszáj is, mert a film leginkább rajta és a címszereplőn múlik. Nagyon szép ívet ír le a személyisége, ahogy a kezdeti öröme és optimizmusa szép lassan, sok kis apró gyanakvással alakul át valóságos őrületbe.

Apuka (a Golden Globe-ra jelölt Peter Sarsgaard - Bőrnyakúak, Blue Jasmine, Zöld lámpás) már nem ennyire összetett, hiszen a legutolsó pillanatig kitart Esther ártatlansága mellett. Emiatt ellenszenvesnek, vaknak tűnhet, de lássuk be, az ő szemszögéből nagyon is meg van az oka a kétkedésre. A neje egyrészt nem éppen a beszámíthatóság mintapéldánya, amit árvácskánk sikeresen torzít egyre erőteljesebben. Másrészt meg basszus, a lányka olyan meggyőzően adja az ártatlant, hogy nehéz nem hinni neki. Meg eleve, hiszen csak 9 éves! Vagy legalábbis úgy tudja, hehe.

A két másik gyermeket is muszáj kiemelni, mert maguk a karakterek és az őket megformáló színészpalánták is igencsak hitelesek. A kis siket Max nagyon cuki és a vágya, hogy legyen egy lánytestvére, nagyban közre játszik abban, hogy ennyire odaadó újdonsült testvére iránt. Aki persze zseniálisan manipulál már pusztán azzal, hogy villámgyorsan megtanul jelelni. Külön bájos pillanat volt, amikor ő is imádkozik (vagy csak a mozgást másolja), hiszen testvérek között előfordul az ilyesfajta utánzás (saját tapasztalat). Míg a fiú szintén péklapát pozitívnak tűnhet több szempontból is. De kérdem én, nem így viselkednek a tíz éves srácok? A tudatlanságot erőszakkal és csúfolással kompenzálják, a haverok & játék kombón kívül pedig más nem igazán érdekli őket. Az persze "vicces", hogy egyik pillanatról a másikra ő is megtanul jelelni... Vagy alapból rendelkezett egy basic tudással és mondjuk a "vaj" szót már nem tartotta olyan fontosnak?

A kölykök is ugyanúgy átmennek egyfajta lelki változáson. Ötletes, hogy bár az egyik az extázistól, míg a másik az utálattól, de mindketten a félelemig jutnak el az érzelmi skálán, a nővérük megítélését illetően. Ennek a legszebb pillanata, amikor a mutter önigazolást keresve kérdezgeti a kocsiban a kölyköket, hogy minden rendben van-e, ők meg rettegéssel az arcukon bólogatnak, hogy naná. Tanulságos.

Orphan-pic3.jpg

Ezzel el is érkeztünk Esterhez. Sajnos a múltját nem dolgozták ki eléggé, igazából minden rátettek arra a húzásra vele kapcsolatban, hogy egy pszichopata harmincas nő, aki sajátos hormonális betegségben szenved. Így hatalmas lyukak tátongnak a történetét illetően. Hogy került Amerikába? Ha vannak hiteles papírjai, akkor azokat hogy intézte el? Az árvaház miért nem vitette el soha fogorvoshoz? Eleve, higgyük el, hogy náluk a kölykök egyesével fürödhetnek? Meg kapott volna saját szobát is? Honnan szerezte be a sminkjeit? Az indítékai se világosak. most akkor családot akart? De ő milyen szerepet is szánt volna benne magának? És még lehetne sorolni a kérdéseket...

Mindezeket félretéve azért szerintem a többség velem együtt dobott egy hátast, amikor kiderült az igazság. Ráadásul annak fényében szükség volt erre a lépésre, hogy e nélkül nem lenne sokkal több egy átlagos gyilkos kölykök horrornál, amiből már tele a padlás. "Kislányként" viszont mesterien hozta a manipulátort, aki tudja, hogy hogyan kell eredményes terrort fenntartani. A félelemkeltés talán ebben a motívumban mutatkozik meg a legjobban, mert szembesít vele, hogy mi emberek mennyire hiszékenyek tudunk néha lenni.

Az megint más kérdés, hogy másodjára nézve ugyanúgy el tudja-e érni azt a hatást, amit először okozhat az egyszeri nézőben. Szerintem igen. Ugyan más érzés úgy nézni azt, hogy egy apáca fejét szétverik kalapáccsal (Hammer Smashed Face), hogy azt hisszük ez egy 9 éves tette, mint hogy egy idősebb nőé. De attól még hidegvérrel szétverik egy apáca fejét kalapáccsal! Nagy kár, hogy eme brutalitás többször nem köszön vissza. Nem személyes, beteges vágyaim miatt (muhahahaha), hanem mert indokolt lenne. Mert bár sok rossz dolgot elkövet, azért ez egy sarkalatos pont volt, amit illett volna szinten tartani. Fater halála például lehetett volna kíméletlenebb is. Egyébként eme esemény bekövetkezése törvényszerű volt, hiszen a filmek világában a vakság és a bizalmatlanság büntetendő. Meg amúgy is megcsalta az asszonyt a szemét!

Hogy mitől okos a film? Túl az elmondottakon, az olyan apróságok is kitűnik, mint a lezárás. A tóba fullasztás ad egyfajta keretes szerkezetet a cselekményeknek, hiszen valahol minden ott kezdődött és ott is fejeződött be. Ezért is örvendetes, hogy ez lett a lezárás és nem az alternatív változat, ami ráadásul szült volna vélhetően egy torz, szerényebb költségvetésű folytatást. De mondhatnám a festményeket is Esther szobájából. Érzékletes eszköz arra a párhuzamra, ami maga Az árva: a báránybőrbe bújt farkas.

Orphan-pic2.jpg

A tempó ideális, még a kötelező felvezetés sem tűnik unalmasnak, hiszen már pusztán a koncepcióból adódóan tudjuk, hogy kire kell odafigyelni. Éppen ezért végig várjuk a leleplező mozzanatokat, amiket fokozatosan adagolnak nekünk. A fokozatosságba szabályosan belerobban a már említett kalapácsos jelenet, ezért is tud hatni másodjára is. Szintén ügyes alkotói félrevezetés, hogy kezdetben úgy állítják be Esther tetteit, hogy az valahol jogosnak tűnhet. Vagy legalábbis egyfajta sajátos önvédelmi jelleggel bírnak. Az ilyen alkotások erősítik meg azt a tényt, hogy egy jó horrorban elég, ha csak ketten, hárman halnak meg, ha cserébe van atmoszféra.

A végére pedig pár szó a kivitelezésről. Az operatőri munka gyönyörű, bár igaz, hogy havas környezet bemutatását nehéz elrontani. De a belső terekben is működik, igaz kiemelkedő bravúrok nem ugranak be. A zene nem túl maradandó, pedig elbírtam volna egy Rosemary gyermeke kaliberű dalolászást. Azért korrekt munka az egész film, úgy ahogy van. A rendező pedig ezzel a munkájával sikeresen feledtette velünk a Viasztesteket. Azóta be is indult a szekere és már Liam Neesont dirigálja (Ismeretlen férfi, Non-stop). Ó és azt tudtátok, hogy amúgy ez egy amerikai-kanadai-német-francia produkció?

Huhh. Többet már nem is írnék, inkább átadnám Nektek a szót!

Értékelés: 8/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://horrormirror.blog.hu/api/trackback/id/tr176300935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fánkoslány · http://creepyshake.com 2014.06.14. 17:36:59

Imádom ezt a filmet. Rengetegszer megnéztem :) Ez nekünk amolyan "Mit tegyünk be ma este? - Az árvát?! :)" film lett :)

Near93 2014.06.14. 18:25:07

Elhiszem hogy a forgatókönyv nagyon okosan van megcsinálva, és biztos tetszene is.... csak egyik ismerősöm kapásból úgy mesélte el a filmet hogy egy mondatban lezavarta hogy miről szól és hogy mi a végén a csavar.... ezzel már tönkre vágta az élményt, szóval nem tudom van-e értelme így megnéznem hogy tudom mégis mi miért történik...

Ant Rax 2014.06.14. 18:31:56

A filmet kb két éve láttam.A tartalom igazából nem keltette fel az érdeklődésem.Inkább a nézőktől kapott jó kritikák.Meg kell ,hogy mondjam nem dobtam hátast tőle.Több okból sem.Az első fele a filmnek teljesen korrekt.Minden karakter csodálatosan kidolgozott.A családon belüli szerepük is teljesen tiszta.A történések :anyuka szétcsúszása,apuka kapuzárási pánikja,stb......érthető nem szájbarágós.Eddig okés.Mondjuk nem rágtam le a körmöm,de nem is ez a lényeg.Nálam akkor telt be a pohár amikor a kislány rámozdult apucira.Természetesen itt még nem lehetett tudni a leányzó korát,de itt felsejlett bennem miért is utálom a francia filmeket.Aztán jött a hormonális illetve papír mizéria.A film utolsó negyven percébe sűrítve.Össze barmolva kiköpve.Nesztek itt van.Egyszerűen fel sem tud ocsúdni a kedves néző és már vége.Őszintén amiért érdemes volt megnéznem.Az a csodálatos,korunk legzseniálisabb színésznője Vera Farmiga briliáns játéka és a kislányt alakító színésznő miatt volt.A film semmiképpen nem horror.Inkább egy jó sikerült krimi amit egyszer mindenképpen érdemes megnézni már a színészek csodálatos játéka miatt is.Persze ízlések és pofonok.Nálam-e témában még mindig a Jó fiú a favorit.Én 10/6 pontot adnék eme műre.

Darkcomet 2014.06.14. 20:03:51

Ez a film egy koreai thriller remakeje, ami egy japán filmen alapul. Szóval mennek itt a lenyúlások a nemzetközi filmiparban rendesen. :-D

Near93 2014.06.14. 21:00:15

Nah megnéztem. Jó film, bár ha az idióta haverom nem lőtte volna le a poént akkor jobban hatott volna rám. :/

CHRISporn 2014.06.14. 21:39:11

5\5 -REMEK! Többszöri megnézés után is new classic.....

Alione 2014.06.14. 23:19:54

szerintem thriller, de minden leírttal egyetértek!
zseniális!

Befőtt 2014.06.15. 08:49:31

hehe nincs igény az ázsiai horrorra aztán minden második film ázsiai reameke

Oláh Ferenc 2014.06.15. 10:03:41

Óóóó,igen,nagyon szerettük és azóta is nagy kedvencönk.

LVNE 2014.06.15. 10:06:46

Melyik film remake-je? Én úgy tudom, hogy két valós esemény ihlette; volt egy orosz nő, aki kiadta magát kislánynak és vénemberek pénzét szedte el, és a pár éves svéd botrány,amikor egy elmebeteg nő "örökbe fogadott" egy kisfiút, aki felnőtt nő volt és rituálisan kínozták a vér szerinti gyerekeket, ettek a húsukból, tudtommal, nem kapták el az ál-árvát.
A film egyszerűen zseniális, első nézésre a sokk hatása van érvényben, de a többszöri néznél már feltűnik az az elképesztő kegyetlenség,a mi ebben a filmben van. Mégis, hogy tudták kivitelezni, hogy a valóban siket ki színésznő ne károsodjon lelkileg amikor fegyvert fognak a fejére, a kisfiú szintén, mikor pengét szorítanak a tökéhez. Illetve az a tortúra,amit az anya áll ki, teljesen életszagú, hogy a vetélés után a szeretetét élő gyermekbe akarja táplálni (húgom is így lett örökbe fogadva), mennyire fájhat, amikor lenyírja a rózsákat Esther? Az ilyen apróságok miatt lesz az egyik legkegyetlenebb thriller ez a film. Egyedül a a legelső jelenet nem kéne a vetélés álmodása, ez nem egy gore horror, felesleges bele.
10/10

2014.06.15. 16:48:56

Hmmm en ugy emlekszem ettol nem voltam ugy elszallva, vagyis pont ez az, hogy nem annyira emlekszem, ebbol gondolom, hogy nem tett ram tul nagy hatast :D De ha ennyien ajnarozzatok lehet ujranezem egyszer, hatha meggondolom magam :)

2014.06.15. 16:50:47

Ja, azt elfeljtettem hozza tenni, hogy aki szerint ez egy tavol-keleti remake, az legyen kedves irja meg a cimet, hogy mi volt ez eredetiul, hatha ugy jobban bejon, japan, koreai, egyeb kelet-azsiai horror mindig johet :))

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2014.06.15. 21:00:47

Nálam 8/10 volt anno, mikor láttam. Korrekt ötlet, korrekt megvalósítás, persze világmegváltás nélkül.

Nahvalr 2014.06.15. 22:26:07

Ez életem egyik legnagyobb filmélménye volt. Moziszerű helyen néztük de nem tudtuk, hogy mi lesz terítéken, én részemről először azt hittem, hogy valami elcsépelt dráma szóval marha nagyot ütött, nagyon élveztem.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2014.06.16. 13:59:31

De utáltam ezt a filmet... Minden perce idegesítő volt és a fordulatot is láttam már valahol, igaz, fingom nincs, hogy hol.

Zolika1212 2014.06.17. 00:40:23

Anno mikor néztem a egyből a "A kéz, amely a bölcsőt ringatja" film ugrott be. Akinek tetszett Az árva, tegyen egy próbát azzal is.

Near93 2014.06.18. 10:18:56

@Zolika1212: A kész, amely a bölcsőt ringatja egy alapmű! Aki nem látta, az azonnal nézze meg, száraz kukoricán térdepelve!!
:D

gerberus 2014.06.19. 03:22:34

Wednesday Addams kapott egy külön filmet!:)
Nem csodálom, hogy tetszett sokaknak, két alapvető indok miatt:
1. Ez egy profi filmesek által készült profi film volt, nem valami noname, tehetségtelen emberekkel összedobott sufnituning fércmű, ami a horror műfaj zömét kiteszi - bár ez nem igazán horror, és itt jön a második ok.
2. Ez a film sokkal inkább thriller némi horrorisztikus beütéssel, ami pillanatig nem baj persze, de lényeges, hogy a horrorokra jellemző idiótaságok innen hiányoznak (démonok, kísértetek, elpusztíthatatlan emberek stb.), ezért ez egy teljesen életszerűnek látszó történet. Emiatt is ver köröket a thriller - persze ha jó - a horrorra, de akármilyen is legyen a műfaj, dolgozni kell vele, hogy jó legyen.
Aki szereti a műfajt, de az is, aki csak egy kis izgalmas filmre vágyik nézze meg, ezzel a filmmel nem nyúl mellé.