Úgy tűnik, akaratlanul is csináltam egy sajátos rovatot az idei 2013-as horror termésnek. Akkor lássunk is neki!
1. Z világháború - World War Z
Rendezte: Marc Forster
Tudom, már épp itt volt az ideje, hogy írjak róla. Komolyabb mentségem nincs, csak talán annyi, hogy valahogy nem vitt rá a lélek egy PG-13-as besorolású zombis horror megtekintéséhez... Pedig még a kasszáknál (itthon és a világban szerte) is szépen teljesített és a kritikák se alázták a sárga földig. Mondjuk azt mindenki kiemelte, hogy a könyvhöz semmi, de semmi köze. Amit mivel még nem volt szerencsém olvasni, így az összehasonlítás réme nem fenyeget, tehát nem kell elfogultságtól tartani. Az természetesen elítélendő, ha egy adaptáció ennyire figyelmen kívül hagyja az eredeti művet.
Ez 100%-ig Brad Pitt-film (aki egyébként már 4 Oscar jelölést tudhat magáénak). Köré épül minden. Ami valahol vicces, mert amolyan pestisként működik szinte végig a játékidő alatt. Vagyis bárhová megy, bárkivel érintkezik, ott hamarosan elszabadul a pokol és jóformán mindenki meghal. Mármint a zombi járványon kívül (vagy felül?). A fertőzés okát természetesen a mai trendnek megfelelően nem tudni, ugyanakkor ez most nem rendezői könnyedség, hanem maga a cél a filmben. Magyarul Pitt körbeutazza rohamtempóban a világot, hogy megtalálja a vírus eredetét és persze gyógymódot keressen. Igen, ő egymaga. Chuck Norris elismerően bólogat a sarokban.
És bólogathat is, mert Pitt karakterének a heroizálása elképesztő méreteket ölt. Egyszerre katona, orvos, biológus, pilóta, odaadó férj és szerető apa, aki képes túlélni egy repülő lezuhanását is! Komolyan mondom, a Trójában nem volt ennyire isteni hatalma, pedig ott magát Akhilleuszt alakította! Már vártam, hogy egyszer csak el kezd a vízen is járni.
Mindezek ellenére nekem akkor is tetszett. Megadtam magam a látványnak és az akciódús tempójának. Nagyon feszes film és a trancsír hiánya is csak néhol volt zavaró. Mert attól még ugyanolyan nyomasztó érzés, ahogyan ez az iszonyatosan gyorsabban terjedő fertőzés végig söpör az emberek között. Igazából tekinthetnénk akár a 28 nappal később előzményfilmjének is. Ugyanakkor az milyen már, hogy egyetlen kövér zombi sincs benne?
Mert igenis látványos, ahogyan szabályosan rajzanak a holtak. Még ha le kell nyelnünk hozzá azt is, hogy a kb. 20 méteres falról lezuhanó zombik nem törik el a végtagjaikat, meg a többi kisebb-nagyobb bakit. Egyszerűen magába szippantott, lehet szidni.
A film kapcsán megkerülhetetlen tényező, hogy pár jelenetet Budapesten vettek fel, amikor a készítők még jó ötletnek találták azt a megoldást, hogy a holtak egyszerűen majd halálra fagynak a hidegben... Nem mintha a végső változatban szereplő ötlet nem lenne baromság, de azért emészthetőbb egy fokkal. Azt nem tudom megmondani, hogy a vágóképként használt "moszkvai" történések az itthon készült felvételekből lett összeollózva, vagy azok örökre mentek a kukába.
Egyébként az amerikaiak a DVD/BD megjelenés kapcsán kapnak majd egy vágatlan, véresebb verziót, a világ többi részének meg marad ez a "gyerekbarát" verzió. Hurrá. A 3D meg szerintem most sem adhatott a mozikban túl nagy pluszt, figyelembe véve, hogy utólag konvertálták át. Meg eleve sejthető a látottakból. (Aki látta már 3D-ben ne habozzon nyilatkozni erről!)
2. Pokoli egyezség - Dead in Tombstone
Rendezte: Roel Reiné
Danny Trejo B-csillaga magasra szált, amióta megszületett a Machete: iszonyatos mennyiségű szerepet vállal el. Igaz, a legtöbb esetben csak mellékszereplőként tündököl (lásd pl. A rend), de néha, mint most is, újfent az ő karaktere kerülhet a középpontba. Mi meg csak örülhetünk. Kár, hogy tisztességes történetet nem sikerült köré írni. Pedig egy western-horrorról beszélünk!
Mert az már tényleg közhelyszámba menő történet, hogy a banditavezért elárulja a saját bandája (élükön a féltestvére). Megölik, de a Pokolban sikerül megegyeznie az Ördöggel, hogy ugyan had kapjon egy napot és cserébe mindegyiküket leszállítja neki. Akit egyébként nem kis név, mint az Oscar-díjra jelölt Mickey Rourke (Angyalszív, A pankrátor, Vasember 2) alakít. A casting telitalálat amúgy: Trejo mexikóiként nem is értem miért nem kap több westernben lehetőséget, míg Rourke hozza a tőle elvárható bohém Gonoszt, amit ugye a Halhatatlanokban már tökélyre fejlesztett. A lényeg persze az, hogy a Sátán belemegy és kezdetét veszi a durr-durr csók nélkül.
Sajnos azonban nem csak a sztorival vannak gondok. Az egész filmmel az a legnagyobb baj, hogy képtelen a mértéktartásra. Rengeteg a felesleges lassítás (Zack Snyder imádná), túl sok és túl gyakori vágás és a legtöbb akció jelenetben hiányzik bármiféle egyediség. Még Rourke szerepeltetése is több a kelleténél, legalábbis ebben a magában beszélgetős formában mindenképp.
Értem én, hogy szegény gagyigyáros Roel Reiné (Mutánsok szigete, Halálfutam 2-3, Skorpiókirály 3) igyekszik a maga módján magasan tartani a lécet, hogy megfeleljen az Universalnak, de ez így már kínos. Már csak azért is bosszantó, mert amúgy az operatőri munka abszolút igényes lenne. A főgonosz meg egyszerűen fájóan ostoba. Ahhoz is hülye, hogy megijedjen. Nagyon elcseszett egy karakter, kifejezetten siralmas.
Azért egynek simán jó. Nincsenek nagyon üresjáratok és persze magát Trejot is öröm bosszúálló martalócként látni. Ha a Z világháború Pitt filmje volt, akkor ez Trejoé. (Vele kapcsolatban jogos lehet a kérdés, hogy mikor lesz Machete gyilkol kritika, amire a válasz egy diplomatikus nem tudom.) Rajongóknak kötelező!
3. Dark Touch
Rendezte: Marina de Van
Meglepetés! Alig egy hete mutattuk be az előzetesét és tessék! Pedig elvileg még csak fesztiválokon volt látható... Sebaj, örvendezzünk! Vagy inkább ne? Mert sajnos annyira nem lett olyan jó, ahogyan azt a kommentelők meg is jósolták.
A főszereplő egy kislány, aki rettegésben él, mert a ház mindig ellene fordul. Ez egyszer olyan méreteket ölt, hogy a szülei elég csúnyán meghalnak, a pólyás kisöccsével együtt. A család egykori barátai befogadják az elárvult gyermeket, de ott is folytatódnak a furcsaságok... Illetve nem csak ott, hanem jóformán mindenhol. Most pedig muszáj lesz spoilereznem, hogy miről van szó konkrétan, de szerintem ezzel senkit sem fogok meglepni.
Tehát a bizarr jelenségeknek a kislány az okozója. Amikor sírni kezd, akkor megmozdulnak körülötte a tárgynak, mi több, még tűzet is képes gerjeszteni. Mindennek a kiváltója nem más, mint a bántalmazás és a molesztálás. Ami úgy tűnik, hogy az egész ír kisvárosra jellemző, amit kissé túlzásnak és abszurdnak éreztem.
A film lehetne jó. Mi több, nagyon jó is. Csak éppen egy-két kiemelkedő pillanattól eltekintve (babazsúr) baromi lassú és unalmas. Továbbá túl sok a ki nem mondott szó. A rendezőnő, de Van megpróbálta emelni a saját művészi lécét, amit az In my Skinnel felállított, de sajnos nem jött össze.egy újabb art-horror. Cserébe sikerült érthetetlenné és nehezen emészthetővé varázsolnia egy nem túl bonyolult, mégis merész témát boncolgató filmet. Azért valahol ez is bravúr.
Kissé dühös is vagyok, mert rengeteg a ki nem aknázott lehetőség. A kivitelezéssel nincsenek komolyabb gondok, sőt. A gyilkosságok profi módon prezentáltak és brutálisak. Viszont minden pozitívumát beárnyékolja az, hogy képtelen bármiféle atmoszférát is teremteni. Hiába a komoly alap, ha egyszerűen üres és száraz. Így viszont csak egy kifordított Ómen-klónt kapunk. Olyanból meg már van egy pár (a Suttogás példának okáért).
Friss kommentek