Szülinapunk alkalmából úgy gondoltam, illetve gondoltuk, hogy érdekességképpen össze lehetne hozni a szerkesztőség kedvenc horrorjait. Az enyém ugyan közismert, de mivel már hatan (!) szerkesztjük a blogot, így azért mégis csak más.
Először is, nem állítjuk, hogy ezek lennének a világ legjobb horrorfilmjei. Ilyen lista egyébként soha nem is lesz az oldalon. Hogy miért? Mert ilyen egyszerűen nem létezik. Ha meg is próbálkoznánk vele, túl bonyolult lenne, hiszen rengeteg elvárásnak kellene megfelelni. A végére pedig úgyis valami megfelelési kényszer által létrejött, közismert torzszülött lenne belőle.
Térjünk rá a toplista születésére. Az első (utólag belegondolva meglehetősen naiv) ötlet az volt, hogy mindenki szépen elküldi sorban a kedvenceit, én összesorolom és a legtöbb pontot kapók kerülnek be. Ez viszont több problémát is szült. Egyrészt túlságosan is különbözőek az ízlésünk (még szerencse), így kevés volt a közös nevező. Ha volt is, a pontozásnak köszönhetően az az abszurd helyzet állt elő, hogy az a film kevesebbet kaphatott, amit ketten hátrébb soroltak, mint az, amit egyvalaki rakott csak elsőnek. Ezt viszont nem tartottam igazságosnak, hiszen így nem reprezentálja a "közös ízlést". Ennek ellenére mindenkinek a kedvence helyet kapott, kivéve az enyém... :(
Az általános reakciónk az eredmény láttán
Végül azt találtam ki, hogy minden szóba került filmet végigpontoztattam, hogy helyezzék el egy tízes skálát. Amit valaki nem látott, az pont nélkül maradt, elvégre nem nézethettem meg mindenkivel ennyi művet, szám szerint 50-et. Az egyszerűség kedvéért tovább szűkítettem a kört csak azokra, amit mindenki látott - szerencsére ezekből volt bőven (az meg külön vicces, hogy mindenkinek van valami "kínos" hiányossága). Aztán már csak annyi volt hátra, hogy az esetleges "közös nevezők" kaptak plusz egy pontot.
Az eredmény pedig alant látható. Magunk is meglepődtünk, hogy milyen furcsaság lettek, ugyanakkor akad egy-két kellemes meglepetés is. A szerkesztők egyes filmekhez személyes megjegyzéseket is fűztek, a legaktívabb lizardking volt.
10. A ragadozó - Predator (1987)
Bár ismét előkerült a vita, hogy ez inkább scifi-akció, mintsem horror, de erre én csak magamat tudom ismételni. Vagyis, hogy a film felépítése megfelel egy szabvány slasherének, tele van feszültségekkel teli jelenettel és olyan finomságokkal, mint a gerinckitépés, vagy kézlevágás. Ráadásul a tábor legyalulása után nem is beszélhetünk igazi akcióról, hiszen a fegyvereikkel jóformán semmire se mennek derék katonáink. Így ugyanúgy lehetnének középiskolás táborozók is, akik egy hokimaszkos fickó elől menekülnek.
A szerkesztőség tesztoszteronszintjét remekül tükrözi, hogy jelen lehet a listán. Elvégre mi lehet férfiasabb egy Arnold Schwarzenegger-filmnél? (A Juniortól most tekintsünk el.)
lizardking: Kultikus filmről beszélünk, amit bár régen láttam már, azt tudom, hogy tele van frankó akciójelenetekkel. A sötét dzsungel pedig egy olyan helyszín, ahonnan ha valami ismeretlen, könyörtelen és pusztán szenvedélyből gyilkoló erő támad, az megduplázza a félelemfaktort. A "Predator" pedig ma már fogalom. Nem véletlenül.
9. Fűrész 3 - Saw III (2006)
Az, hogy ez a mű egyáltalán szóba került -ezáltal szavazásra bocsájtva- az egyedül Mi Amore Cadenza kisasszonynak köszönhető. Meg ne kérdezzétek, hogy miért, de neki ez a kedvence. Mi viszont meg nem tudtunk mit tenni, mert ugyan nem vállalhatatlan, csak épp fura így kiemelni. Hiszen talán ez az egyetlen olyan franchise, melynek a részei (az első kivételével persze) önálló filmként nem annyira élvezetesek, az egymásba fonódó történetvezetés miatt.
Mindenesetre ez még egy határvonal volt a széria életében, hiszen Jigsaw ekkor még nem csak flashbackekben szerepelt, így a csapdák elhelyezéseinek okai sem voltak olyan nyakatekertek.
Mi Amore Cadenza: Ez amolyan „nehéz idők filmje” nálam. Amanda karaktere sokszor olyan, mintha tükörbe néznék: pont olyan szeretethiányos dög, mint én. Csak ő kissé furcsán fejezi ki ezt... Szóval miatta, és csak miatta (véletlenül sem azért, mert az 5. résszel kezdtem anno az egész Fűrész szériát...) 'kedvencebb' ez a rész a kultikus elsőnél. Szerintem oda-vissza tudom kívülről.
lizardking: Sokak szerint itt kezdett mélyrepülésbe a Fűrész franchise, szerintem ez a rész a zseniálisan beteg hangulatával és a még mindig jó történetével szintén ütős. John szövegei még mindig elgondolkodtatóak, plusz egy szintet ugrik a gore is, amit sokan kifogásoltak, engem egyáltalán nem zavart, itt még közel sem volt öncélú a dolog.
8. Ház az erdő mélyén - The Cabin in the Woods (2011-2012)
Bár szintén Mi Amore Cadenza érdeme a nomínáció, de meg kell jegyezni, hogy ez lett a tavalyi év legjobbja. Szóval méltán helye van a listán, ezzel is prezentálva, hogy szerkesztőségünk mennyire aktív filmfaló.
Maga a film igazi panteon és szatíra is egyben a műfajnak és annak rajongóinak. Ezt már ugye bővebben is kifejtettem.
Mi Amore Cadenza: Miről álmodik a lány...? Hogy jön a szőke herceg a fehér egyszarvún, és együtt ellovagolnak a szivárvány tövébe. Na most: ebben a filmben megvan a herceg (fangirl üzemmód: Chris Hemsworth), van egy majdnem-szexjelenet, na és persze az unikornis sem maradhat ki! A szivárvány pedig vérből van. Sok vérből. Nagyon sok vérből... Van még kérdés?
lizardking: A 2012-es év favoritja, nekem is tetszett, mert ötletes ez az ironikus, a műfaj kliséinek fricskát mutató megközelítés, de én azért nem estem hasra tőle. A finálé valóban zseniális, minden horrorrajongó nedves álma, de ez nálam csak egy jó film, mert a félelem, meg feszültség, mint olyan, szinte egyáltalán nem játszik eme alkotás esetében.
7. A texasi láncfűrészes - The Texas Chainsaw Massacre (2003)
Hogy miért a remake és nem Tobe Hooper kultikus eredetije? Szerintem mindegyikünk tiszteletben tartja az "ősváltozatot", azonban el kell ismerni, hogy mai szemmel nézve a film első fele meglehetősen vontatott. Egyszerűen túl fiatalok vagyunk hozzá, hogy kellően értékelni tudjuk. Nekünk gyors, tempós, belezős mozi kell, mint ez.
Azonban ez nem egy agyatlan darálás. Igenis remekül eltalált karakterekkel és magával ragadó feszültséggel operál. Sikerült megtartani a nyomasztó "családi" környezetet és a kilátástalanság érzését. Az újhullámos feldolgozások egyik legjobbja.
Mi Amore Cadenza: 12 éves koromban elbűvölt, lenyűgözött, elborzasztott. Időközben eltelt majdnem 9 év. Mi változott? Szinte minden. De abban az időben minden porcikám annyira beszívta a sózott sebek és a vér fanyar illatát, hogy azóta ez az egész az életem részévé vált. És igen, büszke vagyok rá, hogy nagyrészt ennek a filmnek köszönhetően tudom betéve rengeteg sorozatgyilkos teljes profilját!
koimbra: Az elején elkap és nem enged a végéig, Jessica Bielért erősen szorítottam a székem karfáját. Kőkemény és sodró lendületű.
6. A kör - The Ring (2002)
Igen, ezúttal is győzött az újragondolás az eredetiség felett. Itt meg is jegyezném, hogy csak egy ázsiai mű került az esélyesek közé. Persze az egy külön világ, a legtöbbünknek nehéz befogadnia a Távol-Kelet gondolkodásmódját. Ezért is jött jól az amerikai verzió, ami kivett minden röhejes elemet (apuka "látó" képessége, ne már) és a helyére csupa-csupa rémisztő jelenet került. (Ha már itt tartunk, színtiszta európai se került be... hmm...)
Egyébként ez már hányadik toplista a blogon, amiben ez a film szerepel? És még mindig nem írtam róla kritikát, muhahaha!
koimbra: Ki ne csúszott volna hátra legszívesebben kényelmes székével, amikor a fekete hajú kislány kimászott a tévéből? Azokat a pillanatokat idézi, amikor gyerekkoromban a Támadók a Marsról nézése közben többször is elbújtam a fotel mögött. (Az elrejtőzés ezúttal elmaradt!)
lizardking: Anno, mikor 15 évesen először láttam, kivert a szarszeplő, ma már edzett fejjel egy nagyon stílusos, egyedi történettel (remake ide, vagy oda) rendelkező horrornak tartom. Amit tulajdonképpen minden horrorbuzinak ajánlok, de nem tudom, hogy egyáltalán van-e olyan, aki ne látta volna. Sokkal jobb, mint a japán eredeti.
5. A dolog - The Thing (1982)
Most mondhatnánk, hogy végre egy olyan, ami jobb a (előzményfilmnek álcázott) feldolgozásánál. Csakhogy ez is egy remake, méghozzá az 1951-es The Thing from Another World-é. Igaz, ezúttal mindenki egyetérthet abban, hogy ez a jobban sikerült, 30 év ide vagy oda. Meg kell jegyeznem, hogy ha tetszett volna Mi Amore Cadenzának, akkor akár dobogós helyezést is elért volna...
De érthető, hiszen ez még a Ragadozónál is maszkulinabb film. Csak férfiak vannak benne, akik még az izmos (?) felsőtestüket se tudják mutogatni a sarkvidéki hideg miatt. Sajátos klausztrofób hangulata van, a zenéje pedig jó értelemben véve tipikusan "carpenteres", annak ellenére, hogy most nem ő, hanem maga Ennio Morricone szerezte. Carpenter legjobb filmje és kész.
A személyes favoritja koimbrának.
koimbra: Amikor még John Carpenter tudott! Igazi parafilm, minden alkalommal, amikor megnézem majd' a gatyámba rottyantok.
lizardking: Be kell még mutatni? Carpenter mester legnagyobb alkotása. A remek sztori magában hordozza a totális paranoiát, na meg a jól ismert klausztrofóbiát. A korona pedig a verhetetlen effektek, és a hihetetlenül beteg és fantáziadús szörnyek, amiknek csak jelenthetnek a mai trükkmesterek. Na, ez nem az egyik, hanem a legjobb sci-fi/horror.
4. Az Álmosvölgy legendája - Sleepy Hollow (1999)
Magam is meglepődtem, hogy Tim Burton klasszikusa nem hogy toplistás lett, de ilyen előkelő pozíciót csípett meg.
Mit is lehetne róla írni? Magában hordozza Burton stílusjegyeit az utolsó képkocáig: fehérre meszelt szereplők, fekete humor, nyers brutalitás, a zenéért felelős Danny Elfman és a főszerepet eljátszó Johnny Depp. Egyedül Helena Bonham Carter hiányzik a teljes képhez. De én a rendező iránt elfogult vagyok, szóval mást nem is fűznék hozzá, minthogy egyszerűen jó film.
Meglepő módon szintén egy ember "felelős" a listára kerüléséhez, még hozzá ezúttal gbubu13!
gbubu13: Gótikus mese. Minden képkocka olyan, mint egy könyv illusztráció. Johnny Depp és Tim Burton pedig félszavakból is értik egymást, ami süt a filmről.
Varin: A történet nagyon fasza, a kis falusi feeling nagyon átjön, Johnny Depp nem pojáca, Christina Ricci gyönyörű, Christopher Walken pedig olyan ocsmány ronda, hogy csak szurkolni lehet, hogy azért ne haljon meg a végére :) A film 65 millió dolláros költségvetése még ma is erőteljes összeg, nem hogy 1999-ben.
3. Az ördögűző - The Exorcist (1973) [rendezői változat]
Egy klasszikus, ami fölött nem jár el az idő. Az eredeti, nyers változatot szerintem már csak tévében látni, ami nem is olyan nagy baj, hiszen a rendezői keményebbre sikeredett. Pókjárás a lépcsőről megvan? Nagyon nehéz bármit is hozzáfűzni, ez egy etalon, egy kötelező darab.
Meglepő módon mégis csak egyikünk dobta be a közösbe, ez pedig szintén gbubu13 volt, kinek ez a Number 1!
gbubu13: Az első horrorfilmjeim egyike. Bármi történjék is, az elsőre mindig emlékszik az ember, és ez ennél a filmnél is így van. Mai napig fel tudom idézni azt a félelmet, amit akkor éreztem, amikor elvesztettem a szüzességem... Gyanítom letaszíthatatlan.
Mi Amore Cadenza: Ez kérem mind a mai napig megállja a helyét. Unásig lehetne ismételni. Hogy miért, arról, nekem egy kiemelkedő élményem van vele kapcsolatban: egyszer, a TV-újság lapozása közben megosztottam abszolút viráglelkű, vizuális félelemkeltést nem toleráló anyukámmal a jó hírt, miszerint leadják valamelyik adón. Hátranézett, majd felcsillanó szemekkel csak ennyit kérdezett: Ez az a papos? :)
2. Fűrész - Saw (2004)
Nem kicsit lenne furcsa az összkép, ha csak a harmadik rész kapott volna helyet. Akárki, akármit mond, nem lehet elmenni mellette szó nélkül.
Sokszor indokolatlanul rásütik a "torture porn" jelzőt, pedig itt még egész szolid képeket láthatunk (a fűrészelés persze odavág). Itt még maga a főszereplő jóformán nincs is jelen, tettei annál inkább. A csapdák még képesek voltak lelkileg is megtörni a nézőt (hányan gondoltunk bele a szögesdrótos fickó helyébe magunkat?) és a fordulatok sem az előző részekből eredtek. A két bilincsben lévő fickó meg önmagában is elvitte volna a hátán az egész filmet. Nagy kár, hogy a folytatások teljesen kifacsarták ezt az atmoszférát és egy "ki tud kreatívabb halálnemet" játékot kreáltak belőle.
Varin egyetlen filmje, ami a toplistába került, de legalább az egyes számú!
Varin: Kevese azon horroroknak, amely valóban Oscart érdemelt volna. Ugyan a sorozat többi epizódja már annyira nem sikerült zseniálisra, mint az első, de így is kultikus szériáról beszélhetünk. Az első rész érdemei között felsorakoztathatjuk, hogy mindössze 1,2 milliós költségvetésből készült és 18 nap alatt sikerült összehozni. Charlie Clouser pedig zsenilás zenét varázsolt a sorozathoz. Engem a mai napig kiráz a hideg, ha megszólal a Hello Zepp című klasszikus.
lizardking: Majdnem hibátlan múvi. Az a baj, hogy már sokszor láttam, és nem érzem azt a döbbenetet és bizsergést, mint mikor először szembesültem a csavaros sztori végkifejletével. Újszerű volt, volt egy kezdeti filozófiája, ami a második részben teljesedett ki, és ötletes halálok színesítették ezt a ma már méltán kult státuszba emelkedett filmet.
1. Hullajó - Braindead / Dead Alive (1992)
Talán a legtöbbet emlegetett film a blogon, nem véletlenül. Egyszerűen imádom.
Bevallom, ez nem a fenti eljárás szerint lett az első, hanem mert ez volt az egyetlen, ami hármunk listáján is szerepelt. Gondoltam megérdemli, hogy megkapja a dobogó legfelső fokát. Elvégre tényleg nehéz belekötni, hiszen minden igényt kielégít: eszméletlenül vicces, gyors tempójú és nagyon-nagyon brutális. Minőségi splatter.
Ez pedig igen, lizardking befutója is egyben.
lizardking: Nem tudtam ellenállni :) Ekkora groteszk faszságot, mint ez a film, képtelenség még egyet csinálni. És hogy '92-ben készült el a legeslegdurvább vérben, végtagokban, belekben és egyéb belsőszervekben úszó, kegyetlen mészárlás, amit eddig láttam, az kurvára hihetetlen. És eközben végig ott van az az agyatlan morbid, beteg humor.
koimbra: A horror-vígjátékok legeslegje. Egyszerre nevettető és gyomorforgató. Szingaja!
Ennyi volt, remélem nem ábrándítottunk ki senkit sem:) Mi is kíváncsiak vagyunk a Ti megunhatatlan kedvenceitekre!
Friss kommentek