Emlékeztek még rá? Clarissa? Sabrina? Az örök tini, aki mindig galibába keveredik és nem tudja magát megértetni a körülötte lévőkkel? Nos, felnőtt és egy thrillerben szerepelt. Ami ugyan nem bírt túl nagy költségvetéssel, de nagyon is vállalhatóra sikeredett. Ez pedig a...
Nine Dead (2010)
Rendezte: Chris Shadley
Van egy maszkos fickó, aki egyszerre begyűjt kilenc, teljesen különböző embert. Majd berakja őket egy szobába, mindegyiket egy-egy oszlophoz láncolva. Végül ismerteti a "játékszabályokat": rá kell jönniük, hogy miért vannak itt, mi köti össze őket, különben tíz percenként lelő valakit. Nem nehéz kitalálni, hogy az idő előre haladtával egyre nehezebb összerakni a kirakóst, hiszen így egyre kevesebb információt tudnak kicsikarni egymásból. Ja és egyikük ázsiai és nem beszélni angol.
A költségvetés mindössze 2 millió volt, ami meg is látszik, mert eléggé minimalista. Szinte végig egy helyszínt láthatunk. Azonban ez nem is annyira nagy baj, mindenféle látványos elem nélkül is lehet feszültséget teremteni. Hála a remekül eltalált és valóban sokszínű karaktereknek, ez létre is jön. Mert van itt katolikus pap, rendőr, ügyvéd, gengszter és egy pedofil is. Ez utóbbi elképesztő húzás volt, ahogy rezignáltan tudomásul veszi, hogy ő meg fog halni és akkor már beismer mindent. Van mit. De mindegyikre ki lehetne térni külön-külön, mert izgalmasak és élettel teliek.
Persze semmi se működne a kulcsfontosságú párbeszédeken kívül. Erre sem lehet panasz. Csoportosan végig mennek a haldoklók lelki világának állomásain (tagadás, düh stb.), míg végül csak eljutnak arra a pontra, hogy oldjuk már meg bazzmeg, nem lehetetlen! Közben rendesen egymásnak is feszülnek ilyen-olyan okokból. Szóval rendesen szinten tudják tartani a figyelmet. Így nem meglepő, hogy a lehetőségekhez képest meglepően jó alakításokat láthatunk.
Az idő múlását ugyan szorosan követjük, bár a vége felé, mintha a percek dupla sebességgel pörögnének, olyan hirtelen követik egymást a kivégzések. Egyébként a gyilkos úriember és a hullákat kivonszolja minden esetben.
Azért vannak hiányosságok. Szigorúan nézve csak azt látjuk, hogy kilenc ember dumcsizik egy zárt szobában, és néha meghal az egyikük. Mondjuk aki ilyen szemlélettel fogja fel a filmeket, annak nem való a zseniális 12 dühös ember sem... Igaz, itt azért elvárható lenne egy minimális trancsír. Így a kéztörésen kívül "illene" többet is mutatni. A másik szőrszálhasogató probléma a gyilkos maszkja, amiben nem lehet komolyan venni. Természetesen, ha én kerülnék egy ilyen helyzetbe, akkor felőlem csörgősipka is lehetne rajta, én akkor is halálra rémülnék.
Az igazi problémát azonban az egyik karakter jelenléte adja. Ugyanis egyikük teljesen igazságtalan került oda, amit próbáltak a készítők takargatni egy ütős háttérsztorival. Sikertelenül.
De a visszajátszások (mármint magából a filmből) se tetszettek, úgy hatottak, mintha egy Helyszínelők epizódot néztem volna. A "mesélős videókból" meg kitűnt az olcsóság, sajnos. Továbbá az elején lévő elrablásokat is feleslegesnek éreztem. Mégis minek? Meg eleve, mennyi az esély arra, hogy ilyen gyorsan és gond nélkül el tud rabolni valaki kilenc embert? Ebbe kár is belemenni...
Lezárás meg voltaképpen nincs. Mintha elfogyott volna a pénz mire odáig jutottak. Cserébe legalább jó idegesítő lezárása lett, igazi tehetetlen düh fogott el, amivel imádom magam kínozni.
Tagadhatatlan a Fűrész utánérzés. Csak ez könnyedebb, fogyaszthatóbb és sokkal történet centrikusabb. Nekem minden hibája ellenére kifejezetten tetszett. Van egy lebilincselő hangulata, ami már nagyon hiányzott az életemből. Így lehet, hogy egy kissé felül is pontozom.
Friss kommentek