A Fórum Hungary-nak köszönhetően nem csak két szerencsés olvasónk, hanem én is ingyen megtekinthettem a filmet. Hogy a várakozásaimat felülmúlta-e, vagy éppen hogy alul, az mindjárt kiderül.
Silent Hill: Kinyilatkoztatás 3D - Silent Hill: Revelation 3D (2012)
Rendezte: Michael J. Bassett
Ennek a filmnek rengeteg elvárásnak kellett megfelelnie. Először is, mint folytatásnak, hiszen az első részt sokan (köztük én is) szerették. Bár tény, hogy hat év sok idő, azért nem volt annyira egy felejthető darab, hogy a múlt homályába vesszen az emléke, sőt.
Másrészt elődjéhez hasonlóan, a videójáték rajongóinak is megvoltak a maguk fenntartásaik. Szerintem elődje hangulatilag abszolút hozta az elvárhatót, szóval e téren is megállta a helyét. A készítők egyébként ezúttal a harmadik részt vették alapul.
Végül, mint 3D-s horrorként is meg kellett állnia a helyét. Hogy a harmadik dimenzió ezúttal is csak moziba csalogató parasztvakítás lesz-e, vagy tényleg bele adnak-e apait-anyait.
A felsorolt elvárásoknak csak félig-meddig tudott megfelelni. Kezdjük rögtön a film leggyengébb elemével, magával a történettel. Siralmas. Eleve nem értem, hogy miért kellett ugyanazt a családot erőltetni? Ráadásul szó szerint erőltetni. Mert ugye a Silent Hill-nek az lett a vége, hogy anyuka és lánya örökre a szellemvárosban ragadtak. Sőt, én még azt is hozzáfűztem magamnak, hogy voltaképpen meghaltak a balesetben, igaz a (holt)testük így is eltűnt... Mindegy, a lényeg, hogy volt egy szép, drámai lezárása. Ebbe fosott most bele a folytatás.
Mert bizony a kislány hazatért! Ugyanis anyuci szerzett egy medált (!) ami egy tükrön keresztül (!) teleportálta (!) a gyereket apuka kanapéjára. Csak az egyikük mehetett, mert ez így működik. Nekem már ekkor zsibbadni kezdett az agyam, és még csak a film elején tartunk. Mint kiderül, a szekta néhány tagja még mindig él (!) és hajtóvadászatot indítanak az immáron tinédzserré vált lány után. Ugyanis vissza akarják vinni Silent Hill-be, mert ha ott feláldozzák, akkor véget ér az átok. Vagy valami ilyesmi.
A város "sötétsége" ezúttal akármikor utol tudja érni főhősnőnket, ekkor az adott helyszínt teljesen másképp látja, és még a jól ismert rémek is megjelennek előtte. Aki ezen kiakad, az még nem játszott a kérdéses játékkal, ugyanis ott is pont ugyanez zajlott le. Mi több, ugyanúgy egy pláza változott át. Csakhogy, itt az alkotók eléggé belezavarodtak ebben az ötletbe, így nem tudták eldönteni, hogy ki és mikor láthatja a túlvilági lényeket. Nincs rá magyarázat, hogy míg a néhány hamburgerzabáló gyerek hirtelen véres bohóccá alakul át, addig a Heather-t követő magánnyomozót hogyan ölhetik meg. Ha már itt tartunk: eleve kérdőjelek sokaságát szüli a tény, hogy az emberek képesek ki-be járkálni Silent Hill-ből! A további felesleges bonyodalmakba már bele se kezdek, merő faszság az egész.
A másik nagy negatívum az maga Heather, aki egy hülye picsa. Az apját elrabolják, hogy a városba csalogathassák, aki volt olyan előrelátó és erre felkészülve hagyott a lányának egy levelet. Ebben leírja, hogy MÉG VÉLETLENÜL SE MENJEN UTÁNA! Erre ő mit tesz? NANÁ, HOGY UTÁNA MEGY! MERT BAZZMEG A SZERENCSÉTLEN APJA 9 ÉVEN KERESZTÜL AZON VOLT, HOGY EZT ELKERÜLJE, DE NEKI CSAK EL KELL JÁTSZANIA A HŐST! Agyfasz, komolyan mondom.
Térjünk az egyetlen kiemelkedő pozitívumra, a látványra. Na az pazar. Meg se látszik a "csekély" 20 millió dolláros büdzsé. A 3D-t végre rendesen kihasználták, sokat dobott a film hangulatán. Végre tényleg az arcunkba tolnak minket. Ha kivágnánk az összes olyan jelenetet, amiben csak a "sötét oldalt" látjuk, akkor egy merő, látványos adrenalinbombát kapnánk. Ja és ehhez persze néhány dialógustól is meg kellene szabadulni, amelyek mellesleg egy Barátok Közt átlagos epizódjának a szintjét súrolják.
Cserébe a jól ismert lények mellé sikerült újakat is behozni. Mind hozzák a kötelező hangulatot. Sajnos azonban a játékét korántsem. Nincs meg (most se) a jól ismert rádió rezonanica, ami mindig figyelmeztette a játékost a közelgő veszélyre (és ijesztgetésre). Illetve nincs meg a nyomasztó magány érzése sem. Alig van olyan pillanat, amikor Heather-nek egyedül kell bóklásznia. Az mondjuk csöppet sem hiányzik, hogy kódokat fejtsen vagy tárgyakat gyűjtögessen. Viszont mind a lány kinézete, mind a film elején lévő plázázás csak beetetés volt, szóval a játékrajongók hoppon maradtak. Arról a következetlenségről meg már ne is beszéljünk, hogy az "agynővérek" ezúttal nem a fényre, hanem a hangra reagálnak. WTF?!
A rendező a blogon már jól ismert: volt már szó a simán jó Vadászról és a pocsék Végzet őreiről is. Ezt a kettő közé raknám. A színészek egyébként közepesen alakítanak, Sean Bean (Trónok harca, Equilibrium - Gyilkos nyugalom, Fekete halál) ezúttal önmagához képest alul teljesített. Látszik, hogy végig a büfén és a gázsin járt az esze. A főszerepben tündöklő Adelaide Clemens-t pedig akárki más is eljátszhatta volna, annyira nem tudott kiemelkedőt produkálni, pedig végig rajta volt a fókusz. Kit Harington pedig egyszerűen átemelte a Trónok harcából Havas John-t. De tényleg, ugyanaz, csak kard és fekete köpeny nélkül. Egyedül Malcom McDowell jelenete volt ilyen szempontból az egyetlen üdítő pillanat.
A befejezés amúgy egyszerre kínos és röhejes. A dinamikával nem lenne gond, ha nem szakítanának időt a fárasztó párbeszédekre, amikből sajnos rengeteg van. Ez egy igazi agykikapcsoló film. Melegen ajánlom, hogy a nézése közben senki se akarjon gondolkodni, mert csak megfájdul tőle a feje. Inkább élvezze a szeme elé tolt késeket és levágott fejeket. Már ha csak erre van igény. A pontozáskor figyelembe vettem a 3D által nyújtotta plusz élményfaktort.
Magyar feliratos előzetes itt.
Friss kommentek