Az idei év egyik nagy várományosa, amihez számtalan poszter készült. Ráadásul a Ház az erdő mélyén-hez hasonlóan már napok óta kapom a levélbombákat leveleket, hogy ugyan írjak már róla. Ami egyébként roppant hízelgő, jól is esik. Megérte rá várni? Rögtön kiderül!
V/H/S (2012)
Rendezte: Matt-Bettinelli-Olpin, David Bruckner, Tyler Gillett, Justin Martinez, Glen McQuaid, Joe Swanberg, Chad Villella, Ti West, Adam Wingard
Igazi underground filmesek a rendezők, szóval senki ne legyen zavarban, hogy ha egyikük neve sem cseng ismerősen. Kivételt képez persze Ti West, akinek már vagy három művéről is megemlékeztünk a blogon (Kabinláz 2, The House of the Devil és a The Innkeepers). Kissé ki is lóg a sorból, ahogyan az ő szegmense is.
Szóval ez a lelkes csapat összefogott, hogy közösen reflektáljanak a kor hívószavára, a found footage horrorokra. Maga az elképzelés egyébként pazar ötlet, ahogyan az is, hogy mindegyik résztörténet más-más alműfajt próbál megidézni.
Természetesen van kerettörténet, bár talán jogos a kérdés, hogy mégis minek? Pláne, ha ilyen a kivitelezése... Ugyanis egy csapat "videó-huligánt" (WTF?) látunk, akik sportot űznek a balfasz felvételek készítéséből. Kezdéskor meg is csodálhatjuk a munkáikat (na jó, a csöcs-mutogatóst meg lehet bocsájtani). Aztán jó pénzért felbérelik őket, hogy törjenek be egy öregemberhez és lopjanak el tőle egy VHS kazettát. Amin ugyan nem tudni, hogy mi van, de "felismerhető lesz". Valamiért (?) ezt a bűncselekményt is rögzítik, ráadásul mindjárt két kamerával!
Bemennek, az öreg már halott, és találnak egy rakás, címke nélküli kazit. Amelyet meg-megnézegetnek és amiket mi is láthatunk - ezek lennének a kérdéses történetek, ha eddig nem jöttetek volna rá.
Akkor térjünk is rá a lényegre és lássuk egyesével a kisfilmeket:
1. Amateur Night
A kedvencem. Az egyik legjobban sikerült, nagy kár, hogy rögtön ezzel kezdték. A sztori nincs túlspirázva (ahogy igazából egyik sem): három kanos haver beveti magát az éjszakába és felszednek két csajt, hogy aztán a motel szobájukban jól megpakolhassák őket.
Mindezt egyikük egy szemüvegbe rejtett kamerával veszi fel. Ez önmagában egy kurva jó ötlet, mert mindig azt látjuk, amit ő is. Sőt, ezzel nagyon okosan elkerülték a tipikus "akkor is filmez, amikor nem kellene" kaliberű hibákat.
A lényeg, hogy az egyik csaj totál kidől, míg a másikról kiderül, hogy egy succubus. Egyébként szegény lánynak nem kellett átváltoznia vagy ilyesmi, mert már önmagában a feje és a tekintete vészjósló, para. Én nem hogy megpróbáltam volna felszedni, de futnék a picsába, ha hozzám közeledne.
Jó véres és szépen felépített. Igazából nem nagyon tudok belekötni, leszámítva a legfontosabb momentumot: miért rakna bárki is videókazettára egy digitális felvételt?! Illetve viccesen fogalmazva egy találós kérdés: "Hogyan rakjunk szemüvegről VHS-re videót?". (Techno-trolloknak: tudom, hogy hogyan, csak érzékeltetni akartam az abszurditást.)
2. Second Honeymoon
A film mélypontja, meg se kellett néznem, anélkül is tudtam, hogy Ti West munkája. Hogy honnan? mert ugyanazt csinálja, mint mindig: a történet első 4/5-e kibaszott unalmas és nem történik semmi, majd hirtelen kapunk egy sor "miafaszomvoltez?" snittet.
Ez az az eset, amikor az ember érti, hogy miről szól, de az annyira gáz és értelmetlen, hogy egyszerűen nem akarja elfogadni. Nincs rá jobb szó, mint hogy faszság az egész, de tényleg. Inkább -stílusosan- tekerjétek át.
Ja egyébként egy fiatal párról szól, akik egy "western" típusú nyaraláson vannak, majd megjelenik egy rejtélyes nő... Így leírva izgalmasabb, mint amúgy, higgyétek el.
A kamera jelenlétébe ugyan nem tudok belekötni, mert egy ilyen utat a legtöbbünk nyilván meg akar örökíteni, de vannak kifejezetten necces részek. Ilyen a már említett "rejtélyes nő" magánfelvétele (a pár digitális kamerájával), aminek szintén nincs értelme. Vagy a gondolat, hogy ezt miért nem nézik vissza. Mert eddig akárhányszor nyaraltam, a környezetemben mindig volt olyan, aki ezeket a fél napos rögzítéseket még aznap megnézte. (Lehet, hogy ez csak valami bizarr hungarikum lenne?)
Mindegy, ennél már csak jobbak vannak.
3. Tuesday the 17th
Ha a címből nem jöttetek volna rá, ez egy jó kis slasher. A "leggore-isztikusabb" rész. A története is kissé tipikus: négy fiatal elmegy kirándulni egy erdőbe, beszívnak, majd egy őrült egyenként lemészárolja őket. Azért van egy fasza csavar, amitől egyáltalán nem lesz sablon-érzésünk.
Ami kivetnivalóm van az az elkövető kinézete: a kamera képén nem látszik, ő maga mindig el van mosódva. Borzasztóan zavaró. A másik pedig, hogy a film felétől teljesen feleslegessé válik a kamera használata. Miért, de miért venné fel ezt bárki is?
Hangulatilag olyan, mintha az Ideglelés és a Péntek 13 szerelemgyereke lenne, amit a Rambo nevelt fel. Erről többet nagyon nem is lehet írni.
4. The Sick Thin That Happened to Emily When She Was Younger
A másik kedvenc. A címben szereplő Emily video-chates (Skype talán?) bájcsevejét láthatjuk a pasijával. Kezdődik minden egy kis dudorral a karjában, majd szellemekkel a házában. Szerencsére az idő rövidsége miatt nincs lehetőség lassú felvezetése, nyikorgó ajtókra, így szinte rögtön megkapjuk a hátborzongató gyerek-szellemeket.
Bár igaz, hogy ennek a történetét abszolút nem értem, de legalább jobban fosat, mint a tejbe mártott görög dinnye. Sőt, még gore-t is sikerült belecsempészi, nem is akármilyet. Szóval tökéletes egyveleg.
Maga a "laptop-felvétel" még nem gond, csak éppen a kivitelezéssel vannak fenntartásaim. Mert a látszat kedvéért látjuk az asztalon lévő fájlokat, amit elvileg nem láthatnánk. De mondom, ez még a kisebbik gond, a nagyobb az a megmagyarázatlan történet, könyörgöm valaki segítsen!
Ezt igazából leforgathatnák egy egész estés változatban is, én megnézném.
5. 10/31/98
Az utolsó az egyetlen (!), amely analóg kamerával készült, vagyis egyedül itt jogos a VHS mibenléte. Az más kérdés, hogy '98-ban létezhetett-e akkora kamera, amit a fejre lehetett gond nélkül szerelni...
Ugyanis az "operatőrünk" így rögzíti az eseményeket, amit a jelmezébe csempészett. Mert ahogyan azt a cím is mutatja, az eset Halloween-kor történt meg négy, szórakozni vágyó sráccal. Akik naivan azt hitték, hogy megtalálták a buli helyszínét, közben egy elátkozott (?) házba tévedtek. Amiben épp rituális gyilkosság volt készülőben, de nagy hősiességgel megpróbálják kimenteni az áldozatot. Az persze röhej, hogy az akció ötletgazdájának elég volt annyit mondania, hogy "vissza kell mennünk" és már rohantak is abba a szobába, ahol az előbb még embereket reptettek fel titokzatos erők... Aha, persze.
A kevesebb több lett volna. Mert bár baromira látványos a menekülésük, de egyáltalán nem éreztem a feszültséget. Viszont amikor egy pillanatra láthattunk egy női alakot a tükörben, azt remekül eltalálták.
Ezt egyébként négyen (!) rendezték "Radio Silence" néven. Baszki. Egy kb. 15 perces kisfilm rendezéséhez mégis mi a francért kell négy ember?!
A végeredmény azért nézhető és élvezhető, annak ellenére is, hogy a végén senki se fog meglepődni. Nagyon-nagyon kiszámítható.
Ennyi. Következzen a végszó.
A kerettörténet silány, semmi értelme. Kár volt egyáltalán leforgatni, jobban jártunk volna egy sima "felsorolással". Azért ezt anno a From Beyond the Grave sokkal ügyesebben oldotta meg.
Ráadásul a videókazetta jelleg ötből egyszer volt csak jogos, a többi olyan szinten erőltetett, hogy nem találok rá szavakat. Meg eleve, ne akarják már velünk elhitetni, hogy 2012-ben még ilyen nagy keletje van a VHS-nek... Akkor, amikor már a DVD is elavult formátumnak számít. Mi szükség volt erre? Miért nem tudták az egészet kicsivel a múltba helyezni? Jó, tudom, hogy odaát még a mai napig vannak "kazettások", de könyörgöm ezek a felvételek miért ilyen formátumban voltak nézhetőek? Meg eleve, miféle elborult szokás az, hogy valaki felveszi azt, ahogyan filmet néz?! Ez már az Atrocious-ban is ciki volt.
Én valami retro-hangulatra számítottam, de ez szinte sehol sem valósult meg. Aki ilyenre és hiteles VHS-es horrorra vágyik, az inkább a The Poughkeepsie Tapes mellett tegye le a voksát.
Kissé csalódott vagyok. Azért egyszer érdemes végig nézni, mert jóformán mindenkire gondoltak, amit értékelek is, csak éppen magát az alapkoncepciót rontották el.
Előzetest már korábban mutattunk, illetve egy alternatív posztert is.
Friss kommentek