Sorozatomban olyan filmeket mutatok be, amelyeket a rajongók nagyon vártak, ám a megjelenésük csalódásokat okoztak.
Anno a The Ward-ban nagyot csalódtunk, hiszen Carpenter készített egy olyan filmet, ami vagy tíz évvel ezelőtt tudott volna ütni. De! Ő legalább tisztességesen kivitelezte sablonhorrorját. Az alábbi műre viszont nem találni mentségeket.
Twixt (2011-2012)
Rendezte: Francis Ford Coppola
"Írta és rendezte az öt (!) Oscar-díjas Francis Ford Coppola (Keresztapa trilógia, Apokalipszis most!, Drakula), a főszerepben pedig Val Kilmer (Mindörökké Batman, A vörös bolygó, Durr, durr és csók)." - Pusztán ennyivel úgy 10-15 éve hatalmasat lehetett volna robbantani a mozi pénztárakban, legyen szó bármilyen filmről. Sajnos azonban míg a főszereplő meghízott és sorban vállalja el a gyenge, B-kategóriás filmeket (khm... Gyilkos paraziták), addig a rendezőzseni legutóbbi munkáira nem igazán kapja fel az ember a fejét. Most komolyan, a fekete-fehér művészfilmjét, a Tetro-t hányan nézte meg közületek? Emlékeztek rá egyáltalán arra, amikor két éve bemutatták nálunk? Mert én nem. De mindegy, Coppola már megteheti, hogy forgasson egy önkifejezésre alkalmas europér alkotást. Ugyanakkor mégis mi a búbánatért készítene el egy ilyen silány vackot, mint a Twixt?
A történet próbál egyszerre több szálon mozogni, minél több rejtélybe keveredni, de ez olyan ügyetlenül történik, hogy az ember könnyen belezavarodik. Azért van egy erős gerince a filmnek, ami Kilmer karakteréhez köthető. Ugyanis ő egy lecsúszóban lévő horror-író, aki városról városra járva tart könyvdedikálásokat. Az egyik ilyen piciny városkában azonban elidőzik egy csöppet, ugyanis ihletet kap egy új, vámpíros regény megírásához. Természetesen a figura iszákos, rosszban van a nejével és még egyetlen kislányát is elveszítette, ami miatt állandó lelkiismeret-furdalás gyötri. Igen, elég sablonos, tudom.
Ennek a frusztrációnak köszönhetően segíteni akar egy 12 éves kislányon, akit csak az álmaiban (!) lát. A lány körül természetszerűleg sötét titkok sokasodnak és egy tragédia is. Azonban ez csak az egyik szál. Van itt minden: vámpírok, istenfélő gyerekgyilkos, szellemidézés, egy ördögi óratorony és maga Edgar Allen Poe!
Ez mind izgalmasan hangzik, de egyáltalán nem az, mert mind mondottam, borzasztóan nagy katyvasz az egész. Olyan, mintha az író-rendező nem tudta volna eldönteni, hogy milyen irányban tartson a történet, mintha minden hirtelen jött ötletét igyekezett beletuszkolni. Egyszerűen nincs meg a következetesség, félbe maradnak cselekmények, a lezárás meg gyors és minden szempontból értelmetlen. Egyszerűen rossz.
A cselekményvezetés ráadásul valami hihetetlen módon vontatott is, dacára a fenn említett "sokszínűségnek". Ehhez a lassúsághoz hozzájárul még a pocsék kivitelezés is. Nem elég, hogy képtelen bármiféle hangulatteremtésre, de egyes jelenetek kifejezetten bántják a szemet. Ilyenek az "álomképek", amik úgy fekete-fehérek, hogy néhány tárgy élénk (például piros) színt kapott. Ez a technika már a 2005-ös Sin City-ben sem volt nagy újdonság. Talán ez az ötlettelenség még nem is lenne baj, ha nem virítana ennyire a green-box. Külön felháborító, hogy mindezen több, mint 30 ember dolgozott, köztük számtalan magyar... Sajnos azonban a többivel sem lehetünk kibékülve. Statikusan, ketté vágott kép? Borzalmasan fest. Mondhatni ciki. A félelmetesnek szánt Ouija-táblás rész meg szimplán siralmas.
Kilmer egyébként meglepően jól alakít, talán ösztönözte az őt dirigáló rendező személye. A film legjobb jelenete is hozzá kapcsolódik, amikor próbálja megírni az új könyvét, na ez még vicces is. A többi humorosan szánt rész viszont nem igazán működik. A szereplők közül még illik kiemelni az Oscar-díjra jelölt Bruce Dern-t (A rém, Ami sok, az sok, A rettegés mélye), aki jól hozz a helyi seriffet, aki világhírűvé szeretne válni. Illetve még pozitívum látni Edgar Allen Poe-t (Ben Chaplin - Kísérleti gyilkosság, Sátáni játszma), aki beavat minket néhány műhelytitkába. Viszont röhej, hogy csak azért jelenik meg hősünk álmaiban, mert egyszer ott aludt az azóta már bezárt szállodában!
Nagyon rossz film. Mégis ez hogy lehetséges egy ekkora névtől? Még az se lehet mondani, hogy "értő kezekben működött volna", hiszen a forgatókönyvet is ő írta! Meg különben is, ki lenne nála "hozzá értőbb"? Spielberg? Polanski? Scorsese? A hét millió dolláros büdzsét sem értem. Mi földi halandók azt hihetnénk, hogy ennek az embernek elég bemennie akármelyik stúdióhoz és benyögnie: hogy "Hi, I'm Francis Ford Coppola. I have a story." - és már rögtön féltucat asszisztens a seggét nyalja, hogy az övéké legyen a forgalmazási jog! Vagy mi a francot cseszhetett el az ember? Hogy lehet ilyen mélyre süllyedni? Ezek a kérdések jobban felzaklatnak, mint a film végén lévők.
Ekkorát még életemben nem csalódtam egy filmben.
Értékelés: 3/10
Szerintem már az előzetesen is érezhető, hogy mire fel a keserűségem:
Friss kommentek