Nem olyan rég többen is említették, hogy kíváncsiak lennének arra, hogy mik az én személyes kedvenceim, hát íme. Az összeállítás kissé nehéz volt, egy jó pár film ki is maradt. Így igyekeztem úgy összerakni, hogy melyeket nézem meg a mai napig a legszívesebben és leggyakrabban.
Azonban szeretném előre leszögezni, hogy ez lista NEM azt mutatja, hogy szerintem mely horror filmek a legjobbak, hanem hogy NEKEM mik a favoritjaim. Szóval számonkérést nem szeretnék kapni.
Igen, ezek nálam mind 10/10-es (na jó egy nem, de azt majd megmagyarázom).
10. Ragadozó - Predator (1987)
Rendezte: John McTiernan
Lehet, hogy sokan belekötnének horror mivoltába, pedig jobban belegondolva a felépítése hasonló egy slasher-éhez: egy láthatatlan (és tényleg) gonosz ürge aprítja fel egyesével a dzsungelben mászkáló embereket. Akik történetesen elit kommandósok. Ja és ne feledkezzünk meg a megnyúzott tetemekről vagy a gerinckitépésről se. Pörgős, ugyanakkor egyben nagyon feszült is néhol (gondoljunk csak arra a jelenetre, amikor Schwarzi a hűs iszaptól "nem látszódik"). Tökéletes elegye az akció-, sci-fi- és horror filmeknek. Igazi tesztoszteronbomba a férfiaknak.
Írtam már róla? Nem, felesleges. Akinek nem tetszik, az buzi meleg. (csak vicc)
9. A légy - The Fly (1986)
Rendezte: David Cronenberg
Talán Cronenberg legjobb filmje, annak ellenére, hogy ez egy remake. Szinte ugyanaz a helyzet, mint Carpenter-nél A Dolog esetében. A sztorit mindenki ismeri: Jeff Goldblum karaktere egy magába zárkózó tudós, aki feltalálja a teleportálást, mint olyat. Aztán egyszer részegen (bánatában) magában is kipróbálja, csak hogy a gép egyesíti a DNS-ét egy léggyel, így átalakul... Hátborzongató egy kamaradráma és sokkal hatásosabb, mint az enyhén szólva is túlértékelt Hibrid. A gusztustalan jelenetek meg így 25 éves fejjel is ütnek.
Írtam már róla? Nem, de majd sor kerül rá, ha sikerül beszereznem az eredeti verziót. Mert mondanom se kell, jó volna összehasonlítani a kettőt.
8. Engedj be! - Lat den rätte komma in / Let me the right one in (2008)
Rendezte: Tomas Alfredson
Ha svéd horror, akkor ez az etalon. Talán a kedvenc vámpíros filmem. Talán. Sajnos tavaly az amerikaik feldolgozták (Let me in néven), amit még nem láttam, de a trailer alapján ezt is csak lemásolhatták, akár a [REC]-et. A történet középpontjában egy 12 éves, hányatott sorsú srác és a gyermek testben megrekedt vámpír "barátnője" barátságáról szól, többek között. Súlyos darab, ha nem szereted a lassú történetvezetést, akkor kerüld.
Írtam már róla? Nem. De ha rászánom magam a remake-re, akkor esetleg beszélhetünk egy összehasonlítós posztról.
7. Ragyogás - The Shining (1980)
Rendezte: Stanley Kubrick
A kedvenc Kubrick filmem, talán tőle a legjobb, ami egy King-adaptáció. Mostanság "divat" utálni, amit két megközelítésből szoktak: egyrészt mert kissé vontatottnak tűnhet, másrészt mert sokak szerint köze sincs a könyvhöz, ami azért túlzás. Ennek ellenére a rajongótábora is igen nagy, még azok körében is, akik annyira azért nem vannak oda a műfajért. Azt viszont mindenki elismeri, hogy Nicholson alakítása valami zseniális. A karaktert egy az egyben rászabták. A mai napig igen hatásos és képes beparáztatni. Pedig lényegében egy egy helyszínes kamara darab. Csak éppen szellemekkel.
Írtam már róla? Igen, de csak egy rövidet. Ott ugyan 9/10-et adtam, de akkor figyelembe vettem a könyvhöz való azonosulását is. Ettől függetlenül nekem akkor is nagy kedvenc.
6. Fűrész - Saw (2004)
Rendezte: James Wan
Az első részt imádom, a többit se vetem meg, bár az ötödik epizód valami borzasztóra sikeredett. Tudom, hogy manapság divat fikázni, de nekem ne mondja senki, hogy a végén nem lepődött meg! Itt még annyira nem mentek rá a trancsírra, hanem a középpontban a két megbilincselt között létrejött "pszicho-játék" került.Igazából többet nem is lehet róla írni, mert ezt tényleg mindenki látta már, vagy legalábbis hallott róla.
Írtam már róla? Igen, egy összerittyentettem egy kis elmélkedést az első hat részről, a hetediket bevallom még nem volt szerencsém megtekinteni.
5. Rémálom az Elm utcában 5: Az álomgyermek - Nightmare on Elm Street 5: The Dream child (1989)
Rendezte: Stephen Hopkins
Kicsit furcsa lehet, hogy itt egy valóságos sorozatnak az ötödik része szerepel, nem pedig az ikonikus első. Erre egyszerű a magyarázat: szerintem a hetedik után az a második legrosszabb epizódja a szériának. Vicces, de mindkettőt Wes Craven rendezte. Szóval nekem ez a kedvencem, talán mert valahogy mindig ezt láttam a legtöbbször. Mindenesetre egyszerre paráztat (azóta viszolygok a zuhanykabinoktól), ugyanakkor megnevetett ("Kell egy kis szellemi táplálék a gyermekemnek"). Persze ettől függetlenül mindegyiket szeretem, csak gondoltam kiemelem a "leget". De vegyétek nyugodtan úgy, hogy itt most Freddy Krueger előtt hajtom meg a fejem. A legutóbbi borzalmas remake-et nem raknám ide.
Írtam már róla? Nem, felesleges. Őt mindenki ismeri:)
4. A Kör - The Ring (2002)
Rendezte: Gore Verbinski
Akárki akármit mond, az amerikai feldolgozás sokkal jobb, mint az eredeti japán. Kimondtam, nem szégyellem. Egyszerűen félelmetesebbek a megvilágítások, az atmoszféra. Az ázsiaiban meg minden tarka-barka és maga "A" videó se olyan ütős. Ráadásul ebben a verzióban a történet kissé meg is van bonyolítva. Azonban vicces módon az eredetinek a folytatásai sokkal ütősebbre sikeredtek (beleértve a Spirált is). Míg ugye az amcsi Kör 2... khm.
Írtam már róla? Nem, de már ezer éve tervezek egy nagy beszámolót a japán változat epizódjairól.
3. A Sötétség Serege - Army of Darkness (1992)
Rendezte: Sam Raimi
A Gonosz Halott-trilógia legjobb darabja. Pedig ugye olyan ritkán van, hogy egy harmadik rész jól sikerül. Ez sokkal inkább már vígjáték, mint horror, még ha azért van benne darálás dögivel. Tempós, humoros, abszurd. Megunhatatlan. Kiskoromban rengetegszer megnéztem. Sajnos többféle verziója létezik, szegényt össze-vissza vagdosták. Az ereje azonban egyikből sem veszett el.
Egyébként Raimi ugyan megbocsáthatatlan bűnt követett el a Pókemberrel, de a Pokolba taszítvával azt hiszem megbocsájtást nyert.
Írtam már róla? Igen, itt.
2. Hullajó - Braindead / Dead Alive (1992)
Rendezte: Peter Jackson
Hiába kapott Jackson Oscart a Gyűrűk Uráért, mindig is ez lesz a legjobb filmje. Igazából sorban aggathatnám a jelzőket: Új-Zéland Legjobb Filmje, a Legviccesebb Zombifilm, stb. Itt kérem minden van. Akárhányszor megnézem, még mindig tudok rajta egy jóízűt nevetni. Mondjatok már még egy filmet, amiben nem hogy tényleges zombiszex van, de a női fél utána még meg is szül egy gyereket?! (Bónusz kérdés: zombimagzatot lehet egyáltalán abortálni?)
Írtam már róla? Igen, ugyanott, ahol az előbb is.
1. A bolygó neve: Halál - Aliens (1986) [rendezői változat]
Rendezte: James Cameron
Így belegondolva, hogy a híres rendezőknek az általam legjobbnak tartott legjobb filmjei mind horrorok. Itt sincs másképp. Mert valljuk be, hogy az első rész bár forradalmi volt, de ha lecsupaszítjuk, akkor ott sem történik más, mint hogy egy lény sorban legyilkolja a legénységet. Itt viszont kapunk egy nagy adag kilátástalanságot (nem elég, hogy a bolygó fertőzött, de fel is fog robbanni), remek karaktereket (Bishop rulez) és rengeteg szörnyet. Itt már nincs lopakodás, hanem kész hajtóvadászat. Amikor a katonák nagy része lemorzsolódik, az epic. Ez a film az iskolapéldája annak, hogy hogyan kell minőségi második részt tető alá hozni. (Egyébként szerintem a Terminator 2 is lenyomja az 1-et, Cameronnak kb. ekkor volt a fénykora, mára már csak a parasztvakításhoz ért.)
Természetesen a többi rész is csillagos ötös munka (na jó, a 3 azért annyira nem), az AVP 1-2-ért meg kár volt. Ridley Scott, te meg kapd be a brét, amiért lemondtál az Alien-előzményfilmről!
Írtam már róla? Nem, az is felesleges lenne. Ki az, aki még nem látta?
Nos, kb. ezek lennének a kedvenceim. Remélem nem ábrándítottam ki senkit sem:) Így visszaolvasva azért örülök, hogy még mindig nem vagyok sznob. Már csak azért sem, mert pölö az én favoritjaim hazánkban is bemutatásra kerültek. Meg nagyrészt "közkedveltek"..
Friss kommentek