Hölgyeim és Uraim!
Elérkezett az idő, hogy több hónapos munkálkodásomnak beérjen a gyümölcse. Ugyan már volt egy hasonló cikk a Filmdroidon, de valljuk be, a szerző enyhén szólva messze járt az igazán durva alkotásoktól. Elég, ha csak annyit írok, hogy onnan egy sem került be az enyémbe. Eléggé nemzetközire sikeredett, ráadásul nem csak horrort tartalmaz az én kis listám. Lássunk, néhány esetlegesen felmerülő kérdést:
Mi alapján készült a lista?
Sok szempontot vettem figyelembe, de legegyszerűbben úgy fogalmazhatnék, hogy azokat kerestem elsősorban, amik nem csak hogy csurognak a gore-ban, de a legtöbb esetben olyan aberrációkkal is szembesülhetünk, amik arra késztetik a jó ízlésű átlagembert, hogy ezt ne nézze végig. Azonban van 1-2 alkotás, aminek még gore sem kellett, hogy bekerüljön, mert egyszerűen annyira betegek.
Mik voltak a kizáró okok?
Az első az, hogy a film ne pusztán pornógráfiával vagy naturalizmussal próbáljon sokkolni, így az olyan művészfilmek, mint a Shortbus vagy a Ken Park egyből kiestek. A második pedig az, hogy ne legyen dokumentarista, ne valódi halálesetekkel, vagy azoknak az illúziójával borzasszon el, mert az "túl könnyű út". Bár ez most elég nyersen hangozhat, de valóban nem lenne "fair" olyan sokkumentumokat felvonultatni, mint a Halál ezer arca-sorozat vagy a Traces of Death. Mivel ezek voltaképpen a valóságot akarják bemutatni, nem valakinek a sajátos agyszüleményei.
A sorrend mi alapján alakult?
Egyszerűen melyik hatott rám a legjobban: nagy gondban lennék, ha pontszámok szerint kéne rendeznem, éppen ezért nem is értékeltem ilyen formán ezeket. Persze vannak, amikről már korábban írtam, de azoknak a pontjai ne zavarjon össze senkit. Így kéretik mellőzni az olyan megjegyzéseket, hogy "egy 6/10-es hogy tudott megelőzni egy 8/10-est".
Továbbá:
Előre szólok, hogy a kedves kommentezők nyílván még tudnának hasonlóan durva filmekkel példálózni, de engedtessék meg nekem az a luxus, hogy beérjem ennyivel. Ugyanis én is csak egy ember vagyok, és már kezdtem beleőrülni abba, hogy a szabadidőmben "muszáj" jelleggel ilyen beteg filmeket kelljen néznem, hogy "hátha bekerül". Így is legalább 3 hónapom ment erre a projectre, szóval azért ezt tessék figyelembe venni. Persze ettől függetlenül lehet, hogy utána látok majd nem egy olyan produkciót, amik láttán majd azt fogom gondolni, hogy "basszus, ez simán TOP-listás", de nem szeretnék ennek a posztnak a folyamatos frissítésével foglalkozni. Természetesen írni majd fogok róluk, egy-egy külön posztban.
Végül pedig, mielőtt legördülne a függöny, előre szólok, hogy ezek a filmek valóban csak a felnőtteknek szólnak, így megkérem az esetleges tinédzser-korúakat, hogy ne próbáljanak menőzni az iskolában azzal, hogy "háhá megnéztem mind a 10-et, kemény vagyok". Úgy hogy inkább szóljon ez a lista a szülőkhöz, hogy tudják, miktől óvják gyermekeiket. Meg persze saját magukat is.
Igen, SPOILER-es írás lesz, de ezt nem lehet elkerülni. Bocs.
A "tovább" gomb lenyomásával tessék befáradni és szörnyülködni. Ismétlem: csak erős idegzetűeknek!
UPDATE: A lista időközben (1 év) felül lett írva, íme a javított verzió.
10. Mártírok - Martyrs (2008)
Nemzet: francia
Rendezte: Pacal Laugier
Írtam már róla? Igen, itt.
Amolyan "épp, hogy becsúszott" kategória, vagy ez, vagy a Motel, a végső érv azonban az eredetiség volt, na meg az, hogy ez mélyebb nyomott hagyott bennem. Túl sok mindent nem tudnék róla írni, maximum csak ismételni tudnám magamat: hölgyek messziről kerüljék, hiszen jóformán az ő szenvedéseikről szól. Igen nyomasztó, bár nem annyira, mint az Eden Lake, azonban valamilyen szinten brutálisabb. Mikre számíthatunk? Komplett család hidegvérrel való lelövése, homlokra szegecselt fémpántos csontsovány lány látványa, lelki terror és élve nyúzás.
UPDATE: Időközben hazánkban is megjelent DVD-n, baráti áron, mindössze egy mátyásért.
9. Begotten (1990)
Nemzet: amerikai
Rendezte: E. Elias Merhige
Írtam már róla? Nem.
A legegyedibb mind közül. Igazából ez egy horrorisztikus művészfilm, azonban több, mint Trier Antichrist-je. Kezdve azzal, hogy minden néma, csak kísérőzene van, ami cserébe elég hátborzongatóra sikeredett. Ráadásul a képi világa is mesteri, hiszen azt az illúziót kelti, mintha valamikor a múlt század elején forgatták volna. A mondanivalót elég nehéz kihámozni első nézésre, itt el lehet olvasni egy egész jó kritikát/értelmezést róla. Mindenesetre elég brutális, már maga a kezdés sokat sejtető: egy alakot látunk egy székben ülve, amint szépen kibelezi saját magát. Mindezt fekete-fehéren. Nice.
A rendező egyébként ismerős lehet, hiszen a nagysikerű Vámpír Árnyéka is az ő nevéhez fűződik.
8. Taxidermia (2006)
Nemzet: magyar
Rendezte: Pálfi György
Írtam már róla? Nem.
Igen, kis hazánk is képviselteti magát eme "rangos" listán. Bevallom kissé szégyenkezve raktam be, hiszen ez egy alapvetően nagyon jó film, csak épp kell hozzá gyomor. Egyik kedvencem, mindazonáltal tisztában vagyok vele, hogy kissé betegesre sikeredett. Nem is tudnék így hirtelen mit kiemelni, talán a disznóbél-szexet? Mindenestre ez egy kiváló alkotás, talán ez az egyetlen aminek a megtekintésére bíztatom az erősebb idegzetűeket. Ráadásul az egylemezes verziót már akár 590-ért beszerezhetjük, hát nem csodás?
7. Visitor-Q (2001)
Nemzet: japán
Rendezte: Takashi Miike
Írtam má róla? Nem.
Igazából Takashi Miike életművének nagy része felkerülhetne simán a listára, de inkább színesebbé varázsoltam, így csak a számomra legbetegebb került fel: ez. Mitől is? Mert van itt minden, mint a búcsúban: anyaverő kamasz, vérfertőzés, nekrofília és több liter anyatej. Kissé elvont, de a lényeget nagyjából ki lehet hámozni, még ha az első három jelenet látszólag nincs összefüggésben. Bizonyos részei meg kimondottan komikusak, de a The Host - A gazdatest óta tudjuk, hogy Ázsiában elég szélsőségesen, mégis kitűnő érzékkel veszik a műfaji keveredéseket.
6. Cannibal Holocaust (1980)
Nemzet: olasz
Rendezte: Ruggero Deodato
Írtam már róla? Igen, itt.
Igazi klasszikus, igazi alapmű. Túl sok mindent nem lehet hozzáfűzni, ez az, amit hazánkban már biztos sokan láttak, pláne, hogy egyes helyeken már 400 forintért is be lehet szerezni, de 990-ért többe sehol se kerül. Már ha csak az egylemezesre van igényünk. A cím sokatmondó, pláne ha elárulok néhány kulcsszót: nemi erőszak, élve égetés, állatgyilkosságok (igaziak!), csonkítás, na és persze emberevés. Egyszerre nyomasztó és sokkoló is. Mielőtt valaki arról regélne, hogy igazi felvételek vannak benne, előre szólok, hogy ez nem igaz, ezt csak anno el akarták hitetni, hogy többen nézzék meg. Erre 50 helyen betiltották, ahol meg nem, ott meg cenzúrázták. Persze mára ez jócskán megváltozott.
5. Nekromantik 1-2 (1987-1991)
Nemzet: német
Rendezte: Jörg Buttgereit
Korábban írtam róla? Nem.
Erősen gondolkoztam, hogy Buttgereit későbbi filmje a már publikált Schramm bekerüljön-e, de végül lemondtam róla, mivel ez egy szaftosabb témát érint. A másik meg simán trágya. Ezzel a két alkotással igazából magának a kifejezetten nekrofíliával foglalkozó filmeknek adnám az ötödik helyet. Mit is lehetne róluk írni? Emberek, akik szeretnek halottakkal (mindegy milyen nemű vagy hogy egyáltalán ember-e) intim viszonyt folytatni. Ne tessék rögtön dirr-durrban gondolkodni, itt az elhunytak csupán olyan szükséges segédeszközök, mint másnak a csipkés harisnya viselete, vagy nem is tudom még mi. Annyira morbid mindkettőnek a rendezése, hogy már-már egy romantikus eposz hatását kelti, főleg a folytatás. A zene meg csak rátesz egy lapáttal.
4. Ebola Syndrome (1996)
Nemzet: kínai, de az egykori különálló Hong-Kongban gyártották
Rendezte: Herman Yau
Írtam már róla? Nem.
Ha a Visitor-Q-t sokszínűnek festettem le, akkor ez még annál is durvább. Az alkotók itt aztán bele adtak apait-anyait, hogy minden benne legyen ebben a beteg rémálomban. A minden alatt a következőket értem: arcra vizelés, nemi erőszak, kannibalizmus, brutális gyilkosságok, gore, gyermekhalál és persze, mint azt a cím is sugallja: az Ebola vírus hatásainak a megtekintése. A főszereplő egy ocsmány, bűzölgő, két lábon járó trágyakupac, emberi értéket csak a film vége felé mutat, de azt is hamar eltünteti magából. Igen beteg, ráadásul valami bizarr humort is csempésznek bele. Érdekesség, hogy a film nagy része Dél-Afrikában játszódik.
3. Philosophy of a Knife (2008)
Nemzet: orosz
Rendezte: Andrey Iskanov
Írtam már róla? Nem.
Iskanovnak is a teljes életműve itt lehetne, de ez a film a maga 250 percével szerintem megérdemelte azt, hogy önmagában egyedül képviselje a rendezőt. Be kell ismernem, hogy ez annyiban kakukktojás, hogy egy fél-dokumentumfilmről beszélünk ugyan (ezzel ellentmondva önmagamnak), de itt a kínzások már "házi készítésűek" és annyira durvák, hogy nem lehet szavakba önteni. Hiába fekete-fehér majdnem az egész mű, attól még pl. végig kell néznünk, ahogy egy nőnek kiszedik mind a 32 fogát, még hozzá egyenként. Egyébként a II. vh. alatt Mandzsúriában kísérletezgető japán "tudósokról" van szó, amiről készült már egy másik film is, a Man behind the Sun. Szóval csak olyan üljön neki, aki képesnek érzi magát tömör 4 órányi kínzásokra, a legkülönbözőbb formákban.
2. Grotesque / Gurotesuku (2009)
Nemzet: japán
Rendezte: Koji Shiraishi
Írtam már róla? Igen, itt.
Erről viszont már tényleg csak pár szóban, hiszen az erről szóló bejegyzésemet, már az első nap 14 ezren elolvasták, aminek nagyon megörültem:) Meg amúgy is könnyű összefoglalni a történetet: egy beteg japán rabul ejt egy párocskát, akiket másfél órán át kínoz, ahogy csak lehet. A legdurvább torture porn. Egyszerűen brutális.
És a "győztes" nem más, mint a...
1. Saló, avagy Szodoma 120 napja (1975)
Nemzet: olasz
Rendezte: Pier Paolo Pasolini
Írtam már róla? Nem.
Pasolini sokak számára a Decameron megfilmesítésével lehet ismerős, és amíg az parázna volt, addig ez már csak simán perverz és szadista. Sokan nem tudják, de ez eredetileg a hírhedt De Sade márki könyve alapján készült, így a legtöbb perverzitás nem a direktor fejéből pattant ki, noha néhol kicsit "felturbózta", elég ha csak arra a jelenetre gondolunk, amikor kondérból eszik a szart fekáliát. Embert még egy filmben sem aláztak meg ennyire, mint az itt lévő fiatalokat, nincs kegyelem sem nekik, sem a nézőknek. Ezt aztán kihívás végignézni, legalábbis nekem az volt, de hírlik, hogy amikor anno nálunk vetítették moziban, nem sokan ülték végig. Azonban az erőszak nem öncélú, van mondanivaló is, csak oda kell figyelni. Voltaképp itt az ellenség maga a Hatalom, amit legjobban egy fasiszta köntösben lehetett érzékeltetni. Magyarországon is be lehet könnyedén szerezni, egy ezresért szinte akárhol, már egy újrakiadást is megélt. Érdekesség, hogy egyes országokban még a mai napig tiltólistán szerepel.
Köszönöm a figyelmet!
Aztán, ha megnézitek őket, és majd nem tudtok aludni, ne tessék reklamálni, én szóltam előre:)
UPDATE: frissült a lista!
Friss kommentek