Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Vér és Belsőség

Kevésbé ismert horrorfilmek, könyvek, sorozatok, továbbá vér és halál minden mennyiségben, "sznobhatás" nélkül. E-mail: hmblog66[kukac]gmail[pont]com

Suttogások, sikolyok

Címkék

18+ (3) 3d (53) 666parkavenue (8) afterdark (12) állat (67) americanhorrorstory (33) angol (91) angola (1) animáció (8) antológia (30) argentin (6) ausztrál (23) axn (10) ázsia extrém (5) bahamák (1) batesmotel (12) bd (4) belga (4) bio (18) böszörményi gyula (1) boxoffice (27) brazil (5) brutál (228) Chelsea Cain (1) chile (6) clive barker (1) csalódás (25) cseh (2) dán (6) dean r koontz (1) deathvalley (2) dexter (33) díszdoboz (3) dmitry glukhovszky (1) dracula (1) dunatv (1) dvd (47) easy (74) edgar allan poe (1) egyesültarabemírségek (2) elemzés (3) élőprogram (34) epizód (143) érdekesség (5) erőszak (23) extant (2) farkasember (32) fearitself (9) felhívás (139) fellenbeck roland (1) felsorolás (208) filippínó (1) filmmúzeum (2) finn (6) folytatás (186) fox (1) francia (49) fromdusktilldawn (2) g.p. smith (1) giallo (13) gondolatok (58) görög (1) guillaume apollinaire (1) hannibal (3) hemlock grove (1) hír (113) hírek (23) holland (8) hongkong (12) india (1) indonéz (3) interjú (15) ír (13) irán (1) ira levin (1) izland (4) izrael (2) japán (41) jelenet (7) jódeinkábbne (10) john wyndham (1) joseph dlacey (1) kanada (67) kannibál (37) karácsony (22) kép (7) képek (48) képesítés (2) képregény (5) kérdőjel (76) kézikamera (115) kína (2) kisfilm (48) kolumbia (4) könyv (21) könyv adaptáció (72) korea (17) kuba (1) laurell k hamilton (1) lengyel (3) lesrevenants (1) lett (1) lovecraft (11) luxemburg (2) m1 (1) magyar (78) málta (1) mastersofhorror (20) mexikó (7) monaco (1) mozi (97) neil gaiman (2) német (30) nem ajánlom (140) nem amerikai (148) nem horror (50) norvég (18) novella (6) nyereményjáték (62) olasz (56) onlinefilm (80) ördög (100) orosz (6) oscar (52) összefoglaló (28) összehasonlítás (79) osztrák (5) pc adaptáció (9) penny dreadful (1) poén (193) poszter (327) premier (31) pszicho (68) puerto rico (1) remake (94) rendező (61) retro (26) ritkaság (75) román (1) rtlklub (2) salem (2) scifi (110) slasher (124) sorozat (228) spanyol (57) spinoff (2) stephen king (14) svájc (4) svéd (15) szavazás (22) szellem (201) személyes (113) szerb (5) szingapúr (3) szlovák (1) szörny (80) tajvan (2) talesfromthecrypt (20) társasjáték (1) thai (13) thebridge (1) thekilling (2) theriver (5) thestrain (1) thewalkingdead (60) the following (1) thomas müller (1) thriller (128) toplista (19) török (1) trailer (496) tv (27) tv2 (2) tv6 (30) újzéland (9) ukrán (1) underthedome (3) update (6) uruguay (1) valós alap (42) vámpír (77) várjuk (131) vendég (43) vér (399) vers (1) viasat3 (3) vietnam (1) vírusos (24) vs (23) xxx (32) zene (16) zombi (219) zskat. (124) Címkefelhő

Friss kommentek

Feladtam: Mama kritika!

2013.05.11. 12:12 - purga

Címkék: kanada spanyol szellem nem amerikai

Legutóbb a Ház az erdő mélyén volt olyan, hogy a kedves olvasók ilyen-olyan módon nyüstöltek a kritikáért. Most is ez történt, köszönhetően annak, hogy már boldog-boldogtalan látta és írt róla véleményt. Én ismételten meg akartam várni a hazai megjelenést, de ezúttal se jött össze (na jó, azért a május 29 már nincs olyan messze). Stílusosan egy hete kellett volna róla írnom Anyák Napján, de mire ez eszembe jutott, már késő volt... Sebaj, a lényeg, hogy engedtem a nyomásnak:)

Mama (2013)

Rendezte: Andrés Muschietti

Mama-Poster.jpgHogy miért beszél mindenki róla, arra egyszerű a magyarázat: mert ez egy jó film. De csak ennyi, semmi extra. Sajnos az utóbbi évek hozzá szoktattak minket ahhoz, hogy minden olyan horrorfilmet az egekig magasztaljunk, ami képes betölteni az eredeti funkcióját és ránk hozza a frászt. A minőségi munkákat nagyítóval kell keresni. Elég, ha csak a blogon megjelent kritikáimat nyálazzátok át: mikor is adtam én 10 pontot egy olyan filmre, ami az utóbbi 5 évben készült? Így talán az se csoda, hogy sokan valóságos Messiásként tekintettek a  kritikán aluli Sinisterre, aminek az archív felvételei azért még is borzongtam.

A Mama is hasonló cipőben jár, hiszen nagyrészt jól ismert panelekből építkezik. Adott egy fiatal pár, kik a rokoni kapcsolat miatt befogadnak két, az erdőben szocializálódott kislányt, hogy otthont teremtsenek nekik. Ezt segítendő kapnak egy szép családi házat (költözős klisé), és egy "Mama" nevű szellem asszonyt, kit a tragikus múltja nem hagyja nyugodni (klisé 2). Ő volt az, aki vigyázott a gyermekekre az erdőben, így ténylegesen betöltött valamiféle bizarr szülői funkciót (na jó, ez a vonal egész egyedi).

De aztán megkapjuk a rémisztő, furcsa álmokat (klisé 3), az elengedhetetlen "jump scare"-eket (ez kötelező elem, elismerem) és persze a nyomozást a természetfeletti lény háttér története után (klisé 4), meg a jelképesen fel-fel bukkanó rovarokat is (klisé 5).

Mindemellett előszeretettel merít ihletet ázsiai horrorokból is: görcsös, "ropogós" mozgás az Átokból, fényképező vakujával való világítás a sötét szobában a Shutterből és egy konkrét kép átemelése a Ringuból. Ja és azt mondtam már, hogy "Mama" hosszú fekete hajú és pálcika vékony?

mama-2013-pic5.jpg

Én azonban mégsem tudok rá haragudni (annyira). Mert igenis van egy olyan hangulata, amitől nem lesz unalmas egy percre sem. A feszültséget és a félelemkeltést is sikeresen adagolja, nem egymásra hányja. A cselekmény tempója abszolút helyén van, egy percre sem ül le. Mindez sajnos azt is eredményezi, hogy a főszereplő punk rocker, kvázi anya-pótléknak egyszerűen esélye sincs összemelegednie a gyermekekkel. Pedig pont ez lenne a cél, hogy lássuk a karakterfejlődését. Ő viszont a film nagy részében olyan hideg, mint a fagyott pingvinszar. A lélektelen betakargatásáért például kijárt volna egy büdös nagy pofon.

A kislányokkal is hadilábon állok. Az idősebb egyszerűen túl hamar lesz normális, a kezdeti vadsága se perc alatt eltűnik. Cserébe viszont a kicsi sokkal hitelesebb a négykézlábbal történő mozgásával és állandó morgásaival, rágcsálási kényszerével.

A kivitelezés pazar. Az operatőri munka profizmusa már a nyitójelenetben könnyet csal az ember szemébe. Kár, hogy az általa felállított lécet a játékidő folyamán nem sikerült megugrani. Egyedül maga  szellem kivitelezése béna egy kissé. Az arca nem hogy nem ijesztő, egyenesen szánni való. Megformálója egyébként ugyanaz a Javier Botet, aki férfi létére már a [REC] 1-2-ben is csontsovány szellemnőt alakított.

Ha figyelembe vesszük a színészi gárdát, akkor a 15 millió dollárból való gazdálkodásért járó elismerés még nagyobb. A pótmamát a két Oscar-díjra jelölt Jessica Chastain (A segítség, Zero Dark Thirty, Az élet fája) testesíti meg, aki egy igazi átváltozó művész. Én fel se ismertem. Alakítása itt nem eget rengető (lásd fentebb az okát), de úgy különösebb gond nincs vele. Párját a Trónok harca Királyölője alakítja, Nikolaj Coster-Waldau. Ő már jobban oda teszi magát, noha a film jelentős hányadában kómában fekszik... A gyermekek viszont elképesztően ügyesek, megemelem a kalapom előttük.

mama-2013-pic4.png

A befejezés bár kivitelezésében csalódást keltő volt, mégis meglepett. Ilyet még biztos nem láttatok. Semmihez se tudnám hasonlítani. A rendezésnek a kisebb-nagyobb hibáit meg lehet bocsájtani, hiszen Muschiettinek ez volt az első nagyjátékfilmje, amit mint tudjuk, a saját két perces rövidfilmjének a felduzzasztott változata. Hála Guillermo del Toronak, aki ismét belenyúlt a tutiba. Produceri tevékenysége során eddig mindig jó filmhez adta a nevét, leszámítva a Ne félj a sötéttől!-t, de ezzel azt a csorbát is kiköszörülte. Mindenesetre a rendező előtt még nagy jövő állhat, hiszen ránézésre senki se mondaná meg, hogy ez egy kanadai-spanyol koprodukció és nem amerikai.

Lehet, hogy kevesebb pontot érdemelne a fentebb vázolt okok miatt. Meg is tudom érteni azokat, akik esetlegesen lehúzzák. De szerencsére a filmeket nem lehet matematikai táblázatok alapján értékelni. Az az elsődleges szempont, hogy sikerült-e megérintenie a nézőt. Engem megfogott, végig le tudta kötni a figyelmemet.  Néhol izgulni is tudtam. Szóval tetszett. Noha a kisördög azért bennem bujkál, hogy azért ez mégsem egy nagy durranás, de még mindig jobb, mint a mai nagyátlag.

Értékelés: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://horrormirror.blog.hu/api/trackback/id/tr45294829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabriel666 2013.05.11. 13:06:58

a kritikával nagy részben egyetértek, de részemről max 5 pont... és tényleg elkeserítő, hogy a sok ötlettelen kliséhalmaz ellenére azért "jó" mert nézhető... a két fogalom nagyon nem ugyan az... haldoklik a műfaj :(

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2013.05.11. 13:54:34

Nekem nagyon tetszett. Az év legjobb horrorja, bár az Evil Dead-et még nem láttam:D

Nem értem a fanyalgást a klisék miatt. Az elmúlt hónapok horrorjai közül melyik nem volt klisés? Szerintem örüljünk, ha valaki képes arra, hogy a megszokott helyzeteket és dolgokat ügyesen és profin dobja össze. Gondoljunk csak a Sinisterre vagy akár a Démoni dobozra, ami jobb volt az elmúlt időszakból.
És én továbbra is úgy vélem, hogy a Mama a legkevésbé klisés a felhozatalból. És nem, nem tud meggyőzni senki sem:) Kár próbálkozni:D

Jut eszembe, a Texas Chainsawről egy duplaírás esetleg?:D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.05.11. 14:13:28

3 idei horrorból nálam az Evil Dead magasan a legjobb lett, míg a Mama lett a 2. és a Texasi hatalmas csalódás után, jelenleg a 3. helyen áll a 3 film alapján :D

Evil Dead meg nagyon jó lett, bár aki nagy rajongója a réginek, annak nem biztos, hogy hűde, tetszeni fog. Aki független, annak könnyen elnyerheti a tetszését.

Near93 2013.05.11. 14:59:03

Nekem ez a film olyan, mint a Woman in Black, és az Átok szerelemgyermeke. Szerintem jó egyveleg, és a sok klisé meglepő módon itt működik. Pl a háttérben megbújó alak az itt tényleg dermesztő. A hibákkal is egyetértek, és a pontozással is. De ha azt nézzük hogy ez egy ELSŐ filmes rendezőé akkor már ez is nagyon nagy teljesítmény.

Idiofil 2013.05.11. 16:52:18

Hát amit már leírtam egy másik post alá is. Csalódás volt ez a film. Megnéztem, mert elkezdtem. Én 7et semmiképp nem adnák neki. Ijeszteni bármelyik film tud, viszont feszített, félelmetes hangulatot fenntartani nagyon kevés film tud. És nem győzöm hangoztatni, nem tudom, hogy ki hogy van vele, én ilyen filmet azért nézek - leegyszerűsítve - hogy féljek, nem pedig azért, hogy szívrohamot kapjak, mert egy gyors vágással az arcomba tolnak valami lufit, szédületes hangos hanghatással...
Persze köszönöm a tesztet ;)

Near93 2013.05.11. 18:32:57

@koimbra: A Sinister és a Démoni doboz nem a legjobb példák. :DDDDDDDDD

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.05.11. 21:11:12

@koimbra:

Ennyit a démoni dobozról:
www.youtube.com/watch?v=meCS4j3WZPc

gyakorlatilag döbbenten néztem végig, hogy a rendezőnek TÉNYLEG van pofája ezt az egészen döbbenetes közhelyhalmazt az arcomba tolni.

Gyakorlatilag a 10 perc után tudtam, mi lesz a legutolsó percben.

wolfcreek67 2013.05.12. 11:10:50

Szerintem sem rossz film a Mama,a hangulata képes lekötni a nézőt,de én azért sokkal kevesebb pozitívumot találtam benne,mint mondjuk az említett Sinisterben.Egy-két ijesztgetés betalált,de a többség hidegen hagyott,a vége meg kimondottan felbosszantott,már-már nevetséges volt.Ez egy újabb felesleges,már megint más nevével reklámozott,átlagos mai horror,sok-sok klisével,kevés emlékezetes pillanattal.Gyorsan el fogjuk felejteni.

Darkcomet 2013.05.12. 12:42:44

Nem tetszett. És pont azért, amit a posztoló is megírt: ez egy kliséhalmaz. És még csak ez sem lenne nagy baj, de sajnos ezeket a kliséket a szokott sorrendben, a jól megszokott occult/kisértet filmek sablonos megoldásaival tolja az ember arcába. Aztán az is lehet, hogy a trailer meg a short film alapján nekem voltak túl nagy elvárásaim.

"A befejezés bár kivitelezésében csalódást keltő volt, mégis meglepett. Ilyet még biztos nem láttatok. "

Az attól függ. Aki jobban ismeri a távol-keleti kísértet témájú horrorokat, annak nem újdonság az ilyen fajta dramatikus lezárás. Rengeteg filmben bukkan fel a tévelygő, az alapvetően nem rossz indulatú szellem figurája, akit nem legyőzni, megsemmisíteni kell a film végére, hanem valamilyen módon, valamilyen áldozattal vissza kell terelni a saját világába.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2013.05.12. 12:57:29

@Darkcomet: SPOILER! Igen, nekem is eszembe jutott pl. a Sötét víz, de az más, amikor egy felnőtt áldozza fel magát, tisztában van a következményekkel és más ez, melyben egy gyerek hal meg, pusztán azért, mert a "mamájával" akar lenni.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2013.05.12. 20:00:24

@Near93: Ok, röhögj ki. Úgy látom, hogy te a más véleményét nem tiszteled.

Miumiu 2013.05.13. 22:05:04

Hmm nos én abba a táborba tartozom, akiknek nem tetszett. Még nagyon-nagyon régen a Kört imádtam, kb. azzal tört be a műfaj Amerikába így hozzánk Európába is. Azóta viszont annyi hasonlót alkottak jobbat-rosszabbat, hogy elég nehéz engem ebben a műfajban lenyűgözni és újat mutatni, szóval egy ideje elég szkeptikusan állok a kísértetfilmekhez. Sajnos engem ez se kötött le igazán, valahogy nem volt benne félelmetes rész se, speciel én az ijesztgetésnél jobban díjazom az elnyújtott nyomasztó, hosszabb snitteket, amik itt kevés kivételtől eltekintve hiányoztak. Mama fején meg konkrétan felröhögtem, itt a CGI többet ártott mint használt.

Kálmán Magyar 2013.06.06. 23:54:43

Attól eltekintve, hogy tetszett a film és egyszer kétszer majdnem hanyatt estem a székkel, innentől SPOILER-ES! az egész film egy logika űr b*szki! 5 évig ott volt velük a házban, minden nap, ott volt az a hülye szikla, ha annyira hanyatt akart esni a kislányokkal a vízbe miért várt ennyit? Tudom csak film, de basszus...az egész film alatt ezen gondolkoztam, hogy így ennek mennyi értelme van konkrétan?! valaki magyarázza el legyen oly szíves! :)

purga · http://horrormirror.blog.hu 2013.06.07. 10:03:56

@Kálmán Magyar: spoiler - mert akkor csak együtt voltak, azért akart beesni velük, hogy végleg elszakítsa tőlük az új anyát. Amolyan inkább senkié leyenek, mint a tiéd elv alapján. Vagy csak tényleg baki:D

Near93 2014.01.04. 12:47:19

Jah még valami. :D Az kifejezetten tetszett ahogy az eredeti kisfilmet szinte képkockáról képkockára átemelték a filmbe.

SEfan 2014.01.06. 00:07:42

Azt nem lehet rá mondani, hogy egy tipikusan rossz film lenne. De olyannyira felejthető a cucc, hogy kb a felénél jöttem rá, hogy ezt bizony én már láttam és még 1 éves sincs...

Az meg csak nekem szúrja a szemem a mai horrorokban, hogy a házak, kunyhók belterei sokkal nagyobbnak tűnnek, mint azt a külső képek mutatják?


süti beállítások módosítása