Ezzel a rovattal is régen foglalkoztam, pedig ez a téma sajnos mindig is aktuális lesz.
The Wicker Man (1973 Robin Hardy - 2006 Neil LaBute)
A magyar cím teljesen más mindkét verziónál. Kezdjük is az eredetivel, ami idehaza A vesszőből font ember címen ismert. Meg kell jegyezni, hogy a film eleve David Pinner "Ritual" c. novellájának az adaptációja.
A történet szerint egy angol rendőrtisztet, Howie őrmestert (Edward Woodward) elhívnak egy kis skót szigetre, hogy kutasson fel egy eltűnt lányt, akiről természetesen fényképet is kap. A szigetről (Summerisle) tudni kell, hogy a lakói egy sajátos zárt közösségben élnek, fura szokások között, saját vallással. Ezekre csak apránként derül fény, kezdve azzal, hogy kezdetben senki se ismeri fel a kislányt, mintha nem is létezett volna. Aztán egymást követik a szokatlan dolgok: mindenki parázna dalokat énekel, amiből egyenesen következik egy olyan szabad szelleműség, ami nem csak megengedi a laza szexuális kapcsolatokat, de kimondottan támogatja is. De hamar fény derül hitük alappillérjeire is, ami egy eléggé természetközpontú vallást takar. Hisznek a reinkarnációban, továbbá abban is, hogy a természettől nem csak elvenni kell, hanem adni is. Ennek kapcsán fény derül olyan rituálékra is, ami megköveteli az emberáldozatot.
A csavar pedig az, hogy derék rendőrünk egy megtestesült igaz keresztény, tele mély erkölcsökkel. Így neki ez a világ felér magával a pokollal. Továbbá azt se feledjük, hogy 1973-ban még nem volt divi a polkorrektség, így mindig hangot ad a nem tetszésének, hogy amiket a helyiek művelnek, az az ő szemében bűn. Az őrmester karaktere a megtestesült tisztaság, kinek a hite egészen a film végééig megingathatatlan. Pedig "szegényt" meg is kísértik (szép csöcsű meztelen hölgy felkínálja a "csúnyáját", ember legyen a talpán, ki ennek ellen tud állni). A film erényei közé tartozik ez a személyiség, hiszen a figura roppant szimpatikusra sikeredett, annak ellenére, hogy karót nyelt, mondhatni "tipikus angolról" beszélünk. Ez egyáltalán nem a véletlen műve. Mondhatni ő egy jelkép, ő testesíti meg Nagy-Britannia konzervatív szellemiségét. Az itt lakók pedig egyértelműen a kor hippi-mozgalmainak a manifesztációja.
Jó-jó, de hol van itt a horror? Kérdezhetitek joggal. Nos, az igazán csak a film utolsó kb. negyed órájában van, de az egész játékidőt áthatja valami megfoghatatlan sejtelmesség, valami bizarrság, ami fellelhető minden egyes szereplőben. Itt külön kiemelném a sziget vezetőjét, kit Christopher Lee (A sebhelyes Drakula) alakít zseniálisan. Mindazonáltal azért lehetett volna az atmoszféra jóval horrorisztikusabb is, mert így a történet eléggé döcögősre sikeredett. Sőt, kifejezetten laposnak mondanám. Továbbá a rengeteg folklór dalbetét csak egy ideig hangulatos, elég hamar el kezd fárasztóvá válni. Arról nem is beszélve, hogy egy némely nótát abszolút nem tudtam hova tenni.
A befejezés viszont katartikus. Én majdhogynem seggre estem tőle. Egyszerre gyönyörű és félelmetesen hátborzongató. Már ezért a pár percért érdemes végignézni az egész filmet. Kiváltképp néhanapján egy olyan horrort is látni, ahol relatíve pozitív színben van feltüntetve a kereszténység. Még akkor is, ha a végkifejlet ugyanakkor kissé nihilista is. Az mindenképpen említésre méltó, hogy a Guardian szerint ez minden idők negyedik legjobb horrorja, mondjuk ezzel vitatkoznék.
Nos, amerikai változat nem csak hogy kiherélte ezt az alkotást, hanem még jól meg is erőszakolta análisan. Ez itthon Rejtélyek szigete néven fut, még DVD-n is beszerezhető. A főszereplő pedig nem kis név, mint az Oscar-díjas Nicolas Cage. Ki az utóbbi években már a nevetség tárgyává vált, köszönhetően annak, hogy rosszabbnál rosszabb filmeket vállal be, mint amilyen ez is.
A címet még ki se írták, de már egy ordítóan nagy baromságot kapunk a képünkbe: Cage barátunk egy lángoló kocsiból próbál kihúzni egy gyereket, ami felrobban, ő meg EGY KARCOLÁS NÉLKÜL MEGÚSSZA! MÉGIS KINEK PRÓBÁLTÁK EZT BEADNI?! HOGY LEHET A NÉZŐT ENNYIRE PRIMITÍVNEK NÉZNI?!
De inkább folytassuk a sztorival, amit próbáltak személyesebbé tenni. Egyrészt a levélírója itt a főhősünk egykori menyasszonya, aki ráadásul próbál segíteni is a nyomozásban. A sziget arculata azonban teljesen más. Itt egy feminista paradicsomot kapunk, ahol a férfinak kuss a neve és csak pároztatásra használják őket. Képbe kerül egy nevetséges "méh-kultusz" is, hisze ahogy az állatvilágban, itt is egy királynő uralkodik, mondhatni. Itt a lakosság nem árnyaltan furcsa, hanem konkrétan bizarr. Beleordítják a képünkbe, hogy "basszus, ez egy teljesen más világ". Amit még megfejelnek egy felemásan visszamaradott, puritánabb életvitellel is. Az meg már csak a hab a tortán, hogy a nők egymást "nővérnek" hívják, mi több, mindegyik valami növényről kapta a nevét.
A sziget itt nem egy utópisztikus közösséget formál meg, hanem egy merev és zárt társadalmat, ahonnan az ember legszívesebben elmenekülne. De nem tudnak, mert a helyiek roppant bosszúállóak és követik egymás mozdulatait. A főszereplő karaktere pedig leredukálódik egy kétségbeesett apa szerepére -mert ki nem találnátok-, de az ő lánya tűnt el. Nyoma sincs a két világnak a szembe állításának. Arról meg már nem is beszélve, hogy itt a befejezés totál értelmetlen! Mondhatni egy dramaturgiai zsákutca. Ezt majd kommentben bővebben kifejtem annak, aki kéri.
Egyetlen erénye, hogy egy fokkal pörgősebb lett elődjénél, de amúgy minden tekintetben rosszabb. Hovatovább ennek fényében az angol verziót tanultam meg igazán értékelni. Borzalmas, értelmetlen zagyvaság, ami még dühítő is. Megérdemelten jelölték anno több kategóriában is Arany Málnára.
Érdekesség: az eredetit a rendezője tavaly teljesen újraértelmezte, The Wicker Tree, a nagyközönség csak idén láthatja. Továbbá ezt a filmet Cage folytatni akarja! Azt is megmagyarázza, hogy ő hogy kerülne a képbe.
Funny Games U.S. (2007)
Rendezte: Michael Haneke
Az osztrák '97-es verzióról már korábban írtam, és már ott megígértem, hogy majd megnézem ezt is, hátha az amcsik jobbat kitudtak hozni belőle. Különösen érdekelt, hiszen a rendező ugyanaz (ami ritka), így azt gondoltam, hogy sikerült újragondolnia a történetet, a hibákat pedig kiküszöbölnie. Nos, rohadtul nem így lett. Nem hiszitek el, én is azt hittem, hogy csak álmodom, de bazdmeg Haneke képes volt UGYANAZT LEFORGATNI! Ezt most tessék szó szerint venni! Minden egyes snitt ugyanaz, képkockáról képkockára megegyezik! Még a zene is! MINDEN! Ekkora pofátlanságot én életemben nem láttam! Az ilyet büntetni kellene. Mert a Karanténnak az a mentsége, hogy ott simán loptak, de ott legalább próbálkoztak egy-két sajátos motívumot beletenni, erről itt szó sincs!
Akárhogy is, ez a verzió mégis jobb. Köszönhetően a színészeknek, akik végre hitelessé tudták tenni a szerepeket. Nem kis neveket sikerült leszerződtetni, mint két Oscar-díjra jelölt sztárt, Tim Roth-ot (Kutyaszorítóban) és Naomi Watts-ot (Kör remake). Arról nem is beszélve, hogy itt az anyuka effektíve jó nő, és nem kell egy belterjes osztrák rondaság fejét nézni. A kisgyerek pedig már tényleg lejátszik mindenkit, az itt is remekül eltalált üldözése jobban megfogott, majdhogynem könnyet is ejtettem érte. Igaz a halálán már csak ásítoztam, mert TUDTAM HOGY BE FOG KÖVETKEZNI, AHOGY TUDTAM MINDEN EGYES MOZZANATRÓL IS! EZEN EGYSZERŰEN NEM TUDOK TÚLLÉPNI! De mégis hogy gondolta ezt? Vagy el se ment a forgatásra, csak elküldte egy borítékban az eredeti verziót egy lemez, majd ragasztott rá egy matricát azzal a felirattal, hogy "lemásolni!", és kész is?
Egyébként meglepő módon, itt pont a két legerősebb karakterrel -a betörő kölykökkel- nem voltam kibékülve, valahogy gyengébbnek éreztem a játékukat. Ráadásul itt még jobban belemagyaráznak a kamerába, a néző felé, ami csak ront az összképen. Az olyan apróságok se tetszettek, hogy egy gazdag családban csak egy mobil van, mikor nálunk 2007-ben már nem volt nagy szám az egy ember/telefon átlag. Ezt se tudom, hogy kivel akarta elhitetni. Az mondjuk igaz, hogy a mobiltelefon minden (horror) filmes rémálma, nekik köszönhetően olyan képünk van Amerikáról, mintha egy visszamaradott hely lenne mobilszolgáltatók terén. Mert ugye sosincs térerő. Itt mondjuk van, de az se segít.
Tehát valamilyen bizarr módon ez jobban sikerült, de mégsem pontozhatom felül UGYANAZT A FILMET, mert az abszurdum lenne. Haneke meg kinyalhatja a seggemet. Remélem a mai napig örül annak a zsíros, kövér csekknek, amit ezért a hakniért kapott.
Friss kommentek