Következzen egy specialitás egyenesen Dél-Amerikából, amit idén fognak feldolgozni a derék északiak.
La casa muda / The Silent House (2010)
Rendezte: Gustavo Hernández
A film különlegessége (túl a származását tekintve) az, hogy a teljes játékidő valós időben, vágás nélkül zajlik le. Ugyan nem ez az első ilyen alkotás a filmművészetben, de attól még rendkívüli, és el kell ismernünk, hogy nem kis munka lehetett összehozni. Már pusztán ezért kijár egy hatalmas riszpekt. Kár, hogy maga a történet... khm... lássuk.
Apa és főiskolás korú (?) lánya egy vidéki, lerobbant házhoz megy, hogy szépen rendbe rakják. Az állapotokról annyit, hogy még az ablakok is be vannak deszkázva, ergo oda bent baromi sötét van még nappal is. A bevezetés roppant unalmas, az első 15 percet elég nehéz túlélni, de aztán csak beindulnak az események. Minden azzal kezdődik, hogy apuka meghal, a lány pedig nem tud kijutni a házból, mivel időközben minden ajtó bezáródott. Az atmoszféra magáért beszél, hiszen itt sötét, szűk helyekről beszélünk, az egyetlen fényforrás pedig egy viharlámpa. Az ijesztés, feszültségkeltés egész jó lett, ráadásul csak kicsit lett hatásvadász. Volt egy pillanat, amikor konkrétan meg is hűlt a vér az ereimben. Ettől függetlenül azért kifejezetten vontatott lett. Vagy talán jobban mondva, hullámzó teljesítményt nyújt.
Sajnos azonban a készítők nem tudták, hogy mit is akarnak kihozni a sztoriból, ami nem mellesleg "megtörtént". Mert az elején valamiféle pszicho-thrillernek tűnik egy őrülttel, de aztán átcsap egy szabványos kísértetes történetbe, míg a végére egy teljesen más filmet kapunk. Ha pedig már itt tartunk: a közepesen élvezhető művet pont a vége az, ami porig rombolja. Mondhatni az eddig látottak élményfaktora kártyavárként dől össze. Nekem pedig egy ponton konkrétan ez a kérdés hagyta el a számat: "EZ MOST MÉGIS MI A FASZOM VOLT?!" De tényleg, miért nem elégedtek meg a készítők azzal, amijük van? Miért kellett feleslegesen túlbonyolítaniuk?
Mert a főszereplőt eljátszó Florencia Colucci tényleg nagyon jó alakítást nyújt, egyáltalán nem tette nyafka picsává a karaktert. Az operatőri munka se semmi, mert végig csak egy kamerát használtak, végig követve főhősnőnket. Ezzel sikerült elérniük, hogy a néző még jobban bele tudja magát élni a szituációba. Persze utólag, mint írtam, minden semmivé válik. Óriási nagy rendezői hiba. Ezen egyszerűen nem tudok tovább lépni. Mert ez kb. annyi kérdést vet fel az emberben, hogy azzal tényleg, de tényleg megsemmisül minden, amit eddig láttunk.
Pedig nem lett volna rossz, ha kitartanak egy verziónál és azt viszik végig. Így viszont semmi, de semmi értelme nincs a műnek. Maximum azért a fél órányi félelemkeltésért érdemes megnézni, de csak akkor, ha nem akartok agygörcsöt kapni. A végén kapunk egy ötletesen megoldott stáblistát, majd egy prológust, ami szintén kissé cinkesre sikeredett. Mondhatni ezzel döntötték romba a "megtörtént" vonatkozást.
Kár érte, de nagyon.
Értékelést: 3/10
Trailer, angol felirattal:
Ez pedig a készülő amerikai változat előzetese. Ahogy elnézem, megint csak snittről snittre lemásolták az eredetit. Ez szerintem már pusztán a két videót összehasonlítva észrevehető. Annyi érdekesség van azért, hogy a főszereplő az az Elisabeth Olsen, kinek az iker-nővéreit szerintem mindenki ismeri. Itt az idő bizonyítani.
Friss kommentek