Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Vér és Belsőség

Kevésbé ismert horrorfilmek, könyvek, sorozatok, továbbá vér és halál minden mennyiségben, "sznobhatás" nélkül. E-mail: hmblog66[kukac]gmail[pont]com

Suttogások, sikolyok

Címkék

18+ (3) 3d (53) 666parkavenue (8) afterdark (12) állat (67) americanhorrorstory (33) angol (91) angola (1) animáció (8) antológia (30) argentin (6) ausztrál (23) axn (10) ázsia extrém (5) bahamák (1) batesmotel (12) bd (4) belga (4) bio (18) böszörményi gyula (1) boxoffice (27) brazil (5) brutál (228) Chelsea Cain (1) chile (6) clive barker (1) csalódás (25) cseh (2) dán (6) dean r koontz (1) deathvalley (2) dexter (33) díszdoboz (3) dmitry glukhovszky (1) dracula (1) dunatv (1) dvd (47) easy (74) edgar allan poe (1) egyesültarabemírségek (2) elemzés (3) élőprogram (34) epizód (143) érdekesség (5) erőszak (23) extant (2) farkasember (32) fearitself (9) felhívás (139) fellenbeck roland (1) felsorolás (208) filippínó (1) filmmúzeum (2) finn (6) folytatás (186) fox (1) francia (49) fromdusktilldawn (2) g.p. smith (1) giallo (13) gondolatok (58) görög (1) guillaume apollinaire (1) hannibal (3) hemlock grove (1) hír (113) hírek (23) holland (8) hongkong (12) india (1) indonéz (3) interjú (15) ír (13) irán (1) ira levin (1) izland (4) izrael (2) japán (41) jelenet (7) jódeinkábbne (10) john wyndham (1) joseph dlacey (1) kanada (67) kannibál (37) karácsony (22) kép (7) képek (48) képesítés (2) képregény (5) kérdőjel (76) kézikamera (115) kína (2) kisfilm (48) kolumbia (4) könyv (21) könyv adaptáció (72) korea (17) kuba (1) laurell k hamilton (1) lengyel (3) lesrevenants (1) lett (1) lovecraft (11) luxemburg (2) m1 (1) magyar (78) málta (1) mastersofhorror (20) mexikó (7) monaco (1) mozi (97) neil gaiman (2) német (30) nem ajánlom (140) nem amerikai (148) nem horror (50) norvég (18) novella (6) nyereményjáték (62) olasz (56) onlinefilm (80) ördög (100) orosz (6) oscar (52) összefoglaló (28) összehasonlítás (79) osztrák (5) pc adaptáció (9) penny dreadful (1) poén (193) poszter (327) premier (31) pszicho (68) puerto rico (1) remake (94) rendező (61) retro (26) ritkaság (75) román (1) rtlklub (2) salem (2) scifi (110) slasher (124) sorozat (228) spanyol (57) spinoff (2) stephen king (14) svájc (4) svéd (15) szavazás (22) szellem (201) személyes (113) szerb (5) szingapúr (3) szlovák (1) szörny (80) tajvan (2) talesfromthecrypt (20) társasjáték (1) thai (13) thebridge (1) thekilling (2) theriver (5) thestrain (1) thewalkingdead (60) the following (1) thomas müller (1) thriller (128) toplista (19) török (1) trailer (496) tv (27) tv2 (2) tv6 (30) újzéland (9) ukrán (1) underthedome (3) update (6) uruguay (1) valós alap (42) vámpír (77) várjuk (131) vendég (43) vér (399) vers (1) viasat3 (3) vietnam (1) vírusos (24) vs (23) xxx (32) zene (16) zombi (219) zskat. (124) Címkefelhő

Friss kommentek

10 mérföldkő a horror filmtörténetében

2011.04.29. 09:31 - purga

Címkék: magyar olasz német toplista állat szellem rendező zombi vámpír kannibál összehasonlítás giallo felsorolás slasher könyv adaptáció

Mielőtt nekikezdenénk, szögezzük le, hogy a kedvenceim mellett ezek sem a "legjobbak", hanem egyszerűen olyan meghatározó alkotások, amik hatással voltak a filmiparra, mondhatni a nagy zsánerek következnek.

Biztos lesznek olyan közismert nevek, amiket kihagyok, de próbáltam a 10 legfontosabbat összeszedni. Az igaz, hogy ez is részint szubjektív, szóval a listával vitatkozni szabad, mi több, kötelező:)

Elkerülve azt a hibát, hogy valamiféle rangsort vizionáljatok bele, ezért az egyszerűség kedvéért kronológiai sorrendet állítottam fel.

 

1. Nosferatu (1922)

 

Rendezte: F. W. Murnau

Szokás az első igazi, egész estés horror filmnek tekinteni, pedig a német expresszionizmusnak már korábban is voltak rémisztő alkotásai (Das Kabinett des Doktor Caligari 1919), de az első vámpírfilm címet se kaphatná meg (The Vampire 1913), sőt még csak az első Drakula-adaptáció címről is lecsúszott, amit kis hazánk birtokol az 1921-es Drakula halála c. művel. Itt persze meg kell jegyezni, hogy ez sem egy hivatalos adaptáció, ugyanis az író rokonai nem járultak ehhez hozzá.

Mégis egy meghatározó mű a mai napig, a korhoz mérten lenyűgöző kameraállásokat és beállításokat láthatunk. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a létező összes klasszikus vámpír-film magában hordozza ennek a műnek a gótikus vonásait.

Az idő során több rendező is tiszteletét fejezte ki saját filmjével a Nosferatu iránt, erre két legismertebb példa az 1979-es Herzog-féle remake és a 2000-ben készült Vámpír árnyéka.

A teljes film megtekinthető a blogon, itt.

 

2. Drakula - Dracula (1931)

 

Rendezte: Tod Browning

Ezzel a filmmel lett világhírű a mi Lugosi Bélánk, azonban gyorsan meg kell említenünk, hogy nem ez volt az első horror szerepe, hiszen már 1920-ban kipróbálhatta magát a német Der Januskopf-ban. Mégis, a mai napig ezzel a szereppel azonosítjuk őt, annak ellenére, hogy a folytatásokban már nem vett részt. Ettől függetlenül ezt követően rengeteg horror produkcióban vállalt később szerepet, például a másik nagy sikerében, az 1932-es A fehér zombiban. Talán a legismertebb magyar származású színész a mai napig.

A filmről kritika itt.

 

3. Frankenstein (1931)

 

Rendezte: James Whale

"Hivatalosan" ez az első, (modernkori) horror-film, annak ellenére, hogy a Drakulát fél évvel korábban már bemutatták. Viszont ennek a fogadtatása sokkal hangosabbra sikeredett: a nézők hátborzongatónak titulálták, a kritikusok nagy része szörnyülködött. Valljuk be jogosan, hiszen a történet szerint valaki feltámaszt egy holtat, aki (ami?) később megöl (!) egy kislányt. (Érdekesség: a történetet már 1910-ben feldolgozták.)

Azonban nem csak ettől mérföldkő ez a film: itt vált világhírűvé a kor másik nagy horror-színésze, Boris Karloff is, aki Lugosival ellentétben több folytatásban is szerepelhetett, de emellett  még olyan klasszikusokban is láthatjuk, mint az 1932-es A múmia. Mellesleg később a magyar filmcsillaggal jó néhányszor szerepeltek közösen a vásznon.

A Frankensteinnel és a Drakulával az Universal stúdió beindította a szörnyfilmek aranykorát, ami további örök klasszikusokat termelt, mint a már említetteken kívül az 1941-es Farkasembert.

 

4. Panoptikum - A viaszbabák háza / House of Wax (1953)

 

Nem hogy az elsők között szerepelt a színes horror-filmek között, de ez volt az első 3D-s film is! Ennek a technikai leírásáról picit bővebben itt olvashattok.

A harmadik legfontosabb tudnivaló pedig az, hogy Vincent Price innentől kezdve lett a horror színészek harmadik legnagyobb alakja, debütálása ebben a műfajban érdekes módon Boris Karloff-fal történt az 1939-es Tower of Londonban. Az ötvenes évek mondhatni az ő nevével voltak fémjelezve, már ha csak a horrort nézzük. Ismertebb mozijai még: az eredeti, 1958-as A légy és a szintén oridzsinál 1959-es Ház a Kísértet-hegyen.

 Egyébként ez a mű sem kerülhette el a feldolgozását, ami 2005-ben debütált Viasztestek néven.

 

5. La ragazza che sapeva troppo / The girl who knew too much / The evil eye (1963)

 

Rendezte: Mario Bava

A '60-as és '70-es évek az exploitation filmek jegyében teltek el, ami tömören fogalmazva nem más, mint a néző "kizsákmányolása". Ez a gyűjtőfogalom rengeteg sajátos műfajt teremtett magával, ezeken most nem mennénk végig, csak a legfontosabbakon, ami jelen esetben a giallo-t, azaz a sajátos olasz thrillereket takarja. Ennek az atyja egyértelműen Mario Bava, akinek már e műfajnak a egyedi stílusjegyei korábbi filmjeiben is tetten érhetőek, lásd pl. a La maschera del demonio-ban. Azonban "igazi", legeslegelső giallo-nak ezt a művet tekinthetjük.

A rendező valószínűleg annyira megszerette a saját maga által kreált stílust, hogy a többi filmjének a nagy részét is ebben a szellemben készítette el, ugyanakkor valami egyediséget mindig találhatunk bennük, elég ha csak a Hentesbárdra gondolunk.

 

6. Az élőhalottak éjszakája - Night of the Living Dead (1968)

 

Rendezte: George A. Romero

Kevesen mondhatják el azt magukról, hogy első rendezésük az idők során kultuszfilm lett, már pedig Romero esetében ez elmondható. Igaz, hogy szerintem a munkássága egy elég nagy hakni (kb. minden élőhalottas alkotása ugyanaz az eseménysorozat látható), de azt el kell ismerni, hogy neki köszönhetjük a zombifilmek reneszánszát. Ő képes volt túljutni az addigi, A fehér zombiban is látott voodoo varázsolós agyhalottaktól a tényleges halottakig, akik ráadásul megeszegetik az embereket.

A rendező ezután próbálkozott más stílusú filmekkel, ám egyértelmű, hogy a közönség, és a kritikusok is leginkább a zombijaiért van oda. Egyébként nekem a  mai napig rejtély, hogy a többség mit eszik a Holtak Hajnalán, ami a második legtúlértékeltebb horror.

 

7. A cápa - Jaws (1975)

 

Rendezte: Steven Spielberg

Nem mondanám, hogy az első állatos horror film, de az biztos, hogy az egyik legnagyobb hatással bíró celluloid mű a mai napig. Egy egész generáció nőtt fel úgy, hogy irracionálisan nagy félelmet szentel a cápáknak, ha a tenger kerül szóba. Pedig a statisztikák szerint ugyebár esélyesebb, hogy a vízben egy medúza csípésétől halunk meg, mint hogy ennek a lények az eledeleként végezzük.

Óriási sikerén febuzdulva nem csak három folytatást élt meg, de nagyon sok hasonló kaliberű állatos horror-film készült, mint pl. az 1977-es Orca, vagy az 1978-as Piranha. Nem beszélve a temérdek tucat-cápás alkotásokról sem (ezek közül talán az egyik legkiemelkedőbb a 2003-as Nyílt tengeren). Azonban a nézőre való hatását egyik sem tudta már ugyanúgy kiváltani.

 

8. Halloween (1978)

 

Rendezte: John Carpenter

A mai napig megoszlanak a vélemények, hogy ez, vagy a Fekete Karácsony az első slasher, amit én nem igazán értek, mert a kettő között mondhatni ég és föld a különbség. Számomra egyértelműen ez az. Annak ellenére, hogy ezt a művet túlságosan is felülreprezentálják, elismerem, hogy a  maga nemében egy korszakalkotó produkció. Ennek a filmnek köszönhetjük a létező összes maszkos gyilkost (Bőrpofán kívül ugye) a horror történetében. A Carpenter által megihletett rendezőknek és forgatókönyvíróknak nem is volt más dolguk, mint kitalálni egy-egy álarc mögé rejtett pszichopatát, aki csöcsös tinilányokat aprít. Hol lenne e film nélkül Jason Voorhees?

Rengeteg folytatást, remake-t és annak a folytatását is megélt már. Az ikonikus karaktere, Michael Myers pedig halhatatlan figurává alakult.

 

9. Cannibal Holocaust (1980)

 

Rendezte: Ruggero Deodato

A listára azért kerülhetett fel, mert talán ezt tekinthetjük a legelső mondo-nak, vagy ha úgy jobban tetszik ál-snuff filmnek. Ez konkrétan annyit tesz, hogy a rendező direkt maga hitette el a világgal, hogy a benne szereplőket tényleg felfalatták kannibálokkal. A kis "mókája" annyira jól sikerült, hogy az olasz kormány 10 napra le is csukatta, mire végre jelentkeztek a "halottak", hogy hahó, az egész csak trükk volt. Az viszont sajnos igaz, hogy igazi állatokat öltek meg benne.

Akárhogy is, a nép zabálta (már ahol nem tiltották be), így egy egész hullámot indított el, minek következtében a piacot elárasztották a '80-as években a kannibálos filmek. Legtöbbjük nem volt rest Cannibal Holocaust 2 néven forgalmazni alkotását, ilyenből az idő folyamán készült vagy egy tucat, ami meglehetősen vicces és egyben szánalmas is. Ennek az irányzatnak a másik híres képviselője a nem régen blogon bemutatott Cannibal Ferox volt.

A trükköt, hogy világszerte bepalizzák az embereket egy "talált felvétellel", sokkal konszolidáltabb formában 1999-ben került sor az Ideglelés levetítésénél. Amit valljunk be, e nélkül nem termelt volna annyit a kasszáknál. Szerencsére manapság az ilyen próbálkozásokat körbe röhögik (lásd a Paranormal Activity esetét), vagy direkt szatírikusra veszik a figurát, mint a Troll Hunter esetében.

 

10. A kör - The Ring (2002)

 

Rendezte: Gore Verbinski

Sajnos nem csak pozitív hatásai vannak egy-egy kasszasikernek. A kör ugyanis a legjobb valaha készült ázsiai remake, ami a 128 milliós bevételének  köszönhetően a hollywoodi filmipar lecsapott a keleti régióra. Így hamarosan elég vegyes eredménnyel sikerült "mutánsokat" kaptunk, mint a The Grudge széria, a Fekete víz, a Hívatlan vendég, vagy a Tükrök.

Persze az ilyen jellegű feldolgozás (hogy külföldi sikerfilmeket újra leforgatnak) nem újkeletű dolog az amerikaiaknál, és nem is csak a horrorra jellemző. Elég ha csak a Magas férfi felemás cipőben-re, vagy a Két tűz között-re emlékezünk vissza. Úgy tűnik, hogy ez a trend kezd végre lecsitulni, legalábbis most az új csapásirány az euro-horror "lopása", aminek a legundorítóbb csökevénye a 2008-as Karantén.

Egyébként azt az irányvonalat is ennek (pontosabban az eredeti japán verziónak) köszönhetjük, hogy megszaporodtak az olyan filmek, amikben hosszú fekete hajú nők/kislányok szellemeik kísértenek. Ez pedig nagyon sok ázsiai produkciónál már unalmassá vált.

 

No, ennyi volt, remélem élveztétek:)

A háttérinfókat a wikipédiáról és az imdb-ről lopkodtam.

A bejegyzés trackback címe:

https://horrormirror.blog.hu/api/trackback/id/tr612861363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darkcomet 2011.04.29. 13:44:30

Érdekes lista, majdnem passzol az enyémmel. Azért én az amcsi Kört kivenném, mivel az még is csak egy újraforgatás. Viszont helye van nálam a Tobe Hooper féle első texasi mészárlásnak, ami igazi slasher hullámot indított el a hetvenes években. Aztán egy jelentős mérföldkő az Ördögűző is is nálam, és a sci-fi horrorok atyja (vagy anyja?), az Alien is figyelmet érdemel. Valahol a Madarak is beleférne a listába, hiszen ezzel a film a későbbi öko-horrorok alapja.

Lugosi Béláról érdemes megnézni a "Lugosi Béla a bukott vámpír" című dokumentumfilmet, sok okosságot lehet megtudni erről a méltatlanul elfeledett színészről.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2011.04.29. 13:51:34

@Darkcomet: a texasi és az ördögűző is ott volt eredetileg a vázlatomban, csak aztán a többiek kitúrták:) az alient semmiképpen se mondanám első sci-fi horrornak, hiszen ha úgy vesszük, akkor már előtte rengeteg ilyen film létezett és nehéz lenne egy "igazi" első sci-fi horror.
lásd pl. a Dr. Jeckyl és Mr. Hyde-ot, vagy a Láthatatlan embert, de ott vannak az 50-es évek inváziós illetve óriás állatos filmjei is.
az öko-horror meg szerintem annyira nem egy elterjedt műfaj, h a "top 10-ben" elfoglalja a helyét. ezért sem tértem ki külön a rape&revenge filmekre, vagy a torture porn-okra.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2011.04.29. 15:37:14

Jó kis lista lett :)
Amit egyedül hiányolok az az Ördögűző, de ezek szerint találtál néhány alkalmasabb filmet a listára. A Mario Brava által rendezett filmre meghoztad a kedvem :)
Az pedig nagyon jó, hogy az amcsi Kör rajta van a listán !

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.29. 15:44:41

@Darkcomet: A Sci-fi horrorok atyja nem az Alien.Hanem, amit feljebb is ír purga. Bár jómagam a The Thing 1951-es verzióját tartom annak:) De ott a 2 évvel később készült Them! is. Vagy még korábbról A láthatatlan ember. Nehéz ez, én mindenképp a The Thing-et mondanám annak:)

Darkcomet 2011.04.29. 16:28:43

@mutant: A Them!, The Thing eredetije, és a hozzá hasonlóak manapság csak fanatikusoknak jelentenek valamit. Az ötvenes évek amcsi hidegháborús hisztériájával együtt le is csengett ezeknek a filmeknek a nézettsége. De az Alien a mai napig kult film, a rengeteg űrben játszódó szörnyes, belezős, kergetőzős filmnek mindenféle képen ez adta meg az alapot.

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.29. 18:09:09

@Darkcomet: Már hogy lenne az előzményfilmje??? Mikor későbbi film:D A Them! 1954-es. A The Thing (from another world) (www.imdb.com/title/tt0044121/) meg 1951-es. Ez az 1982-es The Thing előzményfilmje. A kettő teljesen más.

Nekem ne mondd,havonta egyszer megnézem A bolygó neve: halál-t:D De akkor sem a igaz az állításod,olvasd vissza. NEM A SCI-FI HORROR ŐSATYJA! Mert te ezt állítottad.

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.29. 18:11:34

@Darkcomet: Ráadásul a Them! teljesen másról szól. Óriáshangyákról:D Javaslom, hogy nézd meg, mert úgy látom, fogalmad sincs róla:)

Visszacsinálom az universalt, a fenébe is,pedig egyre kevesebb az időm:D

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.30. 08:16:31

Javítanám saját magam, nem előzményfilm, hanem eredeti film. Párodn!

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2011.04.30. 08:56:09

És hol a Fűrész?:D

Amúgy szerintem a Hívatlan vendég jó film.

Darkcomet 2011.04.30. 15:57:55

@mutant: Bocsesz, de én felsoroltam, és a két filmet vesszővel választottam el. "A Them!, The Thing eredetije...". Tudom, hogy a Them nem a Thing előzménye.

De ha így jobb:

A Them! ÉS A The Thing eredetije, és a hozzá hasonlóak manapság csak fanatikusoknak jelentenek valamit. Az ötvenes évek amcsi hidegháborús

Így már okésak vagyunk? :-D

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.30. 16:25:39

@Darkcomet: Aham:D Egyébként csak nekünk, magyaroknak nem kultuszfilmek ezek (sajnos). Amerikában nagyobb kultusza van a retro filmeknek. Úgy alapból Hálívúdnak:D Mindegy, azért visszacsináltam az universalt:D

De azt magad is beismerheted, hogy azt írtad, az Alien az atyja a sci-fi-horror műfajnak. Pedig nem:P:D

Darkcomet 2011.04.30. 16:45:22

@mutant: Ha azt a részét nézzük a dolgoknak, hogy melyik film indít el egyfajta divathullámot,
melyik filmnek volt nagyobb hatása a műfajra, melyik alkotást koppíntották a legtöbbszőr,
akkor igen is az Alien. Tudom, hogy rengeteg szörny meg szörnyes sci-fi izé készült az amcsinál
az ötvenes években, de ez gyakorlatilag belteljes maradt, más országok filjeire nem nagyon volt hatással.
Ilyen alapon a japán kaiju filmeket is mérföldkőnek lehetne nevezni, pedig csak a távolkeleten
voltak jelentősek ezek a filmek.

Ez kb. olyan, mint a slasher, splatter eredete. Sokan a Psychora vezetik vissza, vannak, akik az
1932-es Thirteen Women c. filmre, de valjuk be őszíntén, igazi kaszabolás és hentelés hullámot az
1974-es klasszikus Texasi lánfűrészes mészárlás indította el. Utána jöttek dömping szerűen az
ilyen stílusú filmek, kb. ebben az időszakban kapta meg ez az irányzat slasher, splatter nevet.

De ezen ne vesszünk össze, kinek a pap, kinek a paplan. :-)

mutant · http://universal.blog.hu 2011.04.30. 18:46:00

@Darkcomet: Értem, amit mondasz, egyetértek vele. De a kijelentésed nem ez volt. Én csak arra reagáltam:D (Nem veszekedek,csak érvelek:))

mutant · http://universal.blog.hu 2011.05.01. 09:55:57

Elnézést azoktól, akik kommenteltek universalra,de ez a sz*ros blogmotor semmit sem enged beállítani,egyelőre posztot írni sem!!:@:(

shoponia 2011.05.01. 11:09:33

Az Alien, mint egy trend indítója szerintem teljesen helytálló. A nyolcvanas évek végéig szorgalmasan készítették a rip-offjait mind Amerikában és természetesen Olaszországban.
Bár az Alien sem "eredeti" film, van két film amelynek elemeiből épül fel: It! The Terror from Beyond Space (1958) és a Terrore nello spazio (1965). ám ezeket nem tekinthetjük egy filmes hullám elindítóinak abból szempontból, hogy a saját korukban nem követték őket olyan filmek melyek az Alien sikere után a nyolcvanas éveket jellemezték (pl: Contamination (1980),Inseminoid (1981),DeepStar Six (1989)) felhasználva tematikai elemeit, hatásmechanizmusát, dramaturgiáját.
Sőt az It! The Terror from Beyond Space egy erős '50 évekbeli sci-fi hullámban kellős közepén született, de nem hagyott a korabeli filmtörténetben mély nyomokat.

A slasher dömping első madarát is azon szempontok alapján keresve, hogy a bemutatását követően mikor jelentkeztek a másolatok, milyen mértékben merítettek a forrásfilmből, mennyire fedezhetők fel ezen jegyek én is a '78-as Halloweenre tenném a voksomat.
Találhatunk ezen dátum előtt filmeket melyekben a slasher elemei felfedezhetők, (pl: a The Texas Chain Saw Massacre-ban a "final girl") magán a teljes filmeken nem fedezhető fel a "slasher sablon" minden jegye. Ezért szokták ezeket a filmeket a szakzsargonban a proto-slasher jelzővel illetni.
A filmtörténet írók, kritikusok vitájában egy-egy tanulmány indokokkal, példákkal alátámasztva próbálja igazolni a fennálló, vagy épp a felállítani kívánt teóriát. Ezen elgondolások mentén alakulnak ki a különböző elképzelések, melyek aztán elindítanak egy-egy vitát, emiatt meg kell nézni a filmet, és újra, és újra... :-)

Darkcomet 2011.05.01. 13:52:54

@mutant: Nos. A Them című filmmel mindketten tévedtünk. A grindhousedatabase.com adatbázisa szerint az eco-terror (eco-horror) ősatyjainak egyike ez a film. Egyébkénr eco-terror filmekből elég sokat gyártottak.

www.grindhousedatabase.com/index.php/Category:Eco-Terror

Darkcomet 2011.05.01. 14:06:47

@shoponia: Jobban utánanéztem a dolgoknak. A slasher filmeket hullámát Bob Clark 1974-es Black Christmas című filmjétől datálják. Ez előtt is készültek olyan filmek, amibe a slasher filmek minden alkotóeleme dolgozott már, de ez indította el az igazi slasher hullámot. A slasherek a korai olasz giallóból, splatter filmekből, és az amcsi exploitation mozik hatásvadász elemeiből tevődnek össze, az első olyan film, ami már egyértelműen slashernek nevezhető, az a 1971 - A gyilkos kezei (Hands of the Ripper) című film. A grindhousedatabase szerint már a hetvenes években is igen nagy mennyiségben forgattak ilyen filmeket,ha időrendi sorrendbe vesszük őket, a Halloweenig mintegy 10 ilyen film készült, de ha beleszámítjuk azokat a filmeket is, amelyekben már működött minden alkotó eleme, akkor egy impozáns 15 filmes listát kapunk.

www.grindhousedatabase.com/index.php/Category:Slasher_Films

mutant · http://universal.blog.hu 2011.05.01. 19:40:21

@Darkcomet: Igen,igen.De mindemellettt tudományos-fantasztikus film is. Azért írtam, hogy nehéz ezt meghatározni...

homerkaro 2011.05.02. 08:29:27

Szerintem is az ördögűző benne kell legyen ebben a listában.
A 74es texasi is elférne, az alient én is kihagynám bár nagy kedvenc.
Vmint akár milyen új a fűrész tényleg nagy hatással volt az új horrorfilmekre.

szemafor1976 2011.05.02. 21:14:29

Psycho és az Ördögűző eme két alkotásnak mindenképpen helye lenne a listán.

Tiger Woods 2011.05.03. 16:19:31

Na és a Toxic Avenger az smafu?!

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2011.05.04. 10:23:57

szerintem a listába beletartozna egy igen jelentős alkotás, Hitchcock 'Madarak'-ja.
(ráadásul most olvastam újra a novellát, amiből készült :-)

homerkaro 2011.05.04. 14:29:13

igazából a madarak nem indított el semmi újat a horrorfilmek terén. legalábbis szerintem.

shoponia 2011.05.07. 11:39:44

@Darkcomet:
Teljes mértékben igazad van a Black Christmas egy teljes fegyverzetben pompázó slasher (nagyon-nagy személyes kedvenc).
Amiért a voksomat mégis a Halloween-re tettem az volt, mert ezt a filmet követte egy elképesztő hulláma ennek a szubzsánernek. Tehát nem mint, műfajteremtő, hanem trendindító filmként tekintenék erre a filmre. A '83-as Sleepaway Camp-ben szereplők pl. (ha jól emlékszem) így jellemzik az egyik főszereplőt: ...te olyan carpenteri rémálom vagy... Tehát a korabeli filmesek is valahogy ezt a carpenteri kiinduló pontot tartották fontosnak
(E felfogásban a "talált felvétel"-t tartalmazó filmek sikerét, és számának gyarapodását, a The Blair Witch Project-et tartanám fontosabbnak, és elvetném a Cannibal Holocaust-ot.)
Abban a tekintetben, hogy a műfaj tematikus elemi hol jelentek meg először, tényleg fontos a Black Christmas, megkerülhetetlen.
Az általad említett Hands of the Ripper-hez nem volt szerencsém, de olvastam róla. Andrew Tudor (nagyszerű tanulmányai vannak a horror területéről) elválasztja
a Halloween-től és a Péntek 13-tól (és a hozzájuk hasonló gyilkosoktól) a Hands of the Ripper-t, ez nagy hangsúlyt fekete a gyilkos pszichéjére, jellemzi a szörnyet. Ellenben a Halloween-ben a film működése szempontjából nem oly lényeges a gyilkos őrültsége, a film nem fektet nagy hangsúly arra a metamorfózisra amin a gyilkos átesett.
A nézetkülönbségek okait abban látom, hogy nem lettek lefektetve pontosan annak az alapjai, mi szerint is vizsgáljuk a filmeket. Mert vannak fontos művek melyek a filmezésre nagy hatással voltak, de a közönség nem ismerte, szerette stb...És vannak olyan filmek melyek sikeresen szerepeltek anyagilag, és a közönség is érdeklődött, hajlandó volt ezekre a filmekre beülni.
Pl. említed a Halloween-ig 15 ilyen film készült, de szerintem utána évente ennyi, ha nem több...
Viszont Carpenter maga említi Halloweenes hivatkozási alapként a Black Chritmas-t, Psycho-t és a giallokat.
A fentebb említett nézőpontok lefektetésének hiánya adhatott arra is alapot hogy pl: az állatos horror filmek fontos darabjai melyek lesznek.
A grindhousedatabase-t nem ismertem köszönöm. Nagyon jó kis lista, kifejezetten a Haslloween előtti filmekből szemezgettem, és ez a Wicked, Wicked (1973) formai megoldásával nagyon felkeltette a figyelmem.
A Halloween előtti és igazán slashernek modott filmekből csak a The Texas Chainsaw Massacre, és a Black Chrismashoz volt szerencsém. Tehát lesz mit pótolni.

Insane20 2011.05.07. 15:50:29

nah ez egy jó kis lista,én is csak az Ördögűzőt hiányolom.nem is tudtam,hogy a Viasztestek feldolgozás :$ Nosferatu sztem egy olyan karakter akitől be lehet szarni,főleg így fekete-fehérben,színesben nem lenne olyan hatásos,nagyon tetszik a rágcsáló-szerű feje :D Dracula már közel se olyan félelmetes,de azért érdemes megfigyelni a vámpírfilmek közötti különbségeket és a fejlődését.(Dracula már vonzerővel is rendelkezett,aztán megjelent a "vámpírfog", folyamatosan alakult ki,mivel lehet megölni őket stb) A Halloween mindig favorit lesz,hiába gagyi,mert eléggé az egyébként.A cápát én utálom,meg minden olyan filmet,ahol állat van a kp-ban.Persze tom h itt most nem ez alapján van készítve a lista.Hm jah a Kör,az is klasszik,abból is látszik,h nem kell sok vér,sőt egyáltalán nincs szükség kaszabolásra a cél elérése érdekében.Még több ilyet Purga

Darkcomet 2011.05.07. 17:56:13

A Nosferatut és E. Elias Merhige, A vámpír árnyéka című filmjét meg lehet venni remek, fakoporsós díszdobozban egymás mellé párosítva. A Nosferatu ezen a lemezen a legteljesebb, az összes fellelhető kópiadarabot hozzárakták, és nagyon szépen kijavították digitálisan a hibákat.

Darkcomet 2011.05.07. 18:04:12

@shoponia: Nem tudom. Nálam a Halloween inkább a tinihorrorok ősatyja, utána jöttek az ilyen stílusú filmek tömkelege, amit aztán jól-rosszúl, Crawen mester feltámasztott a Sikolyban. Azért arról se feledkezzünk el, hogy igazán innen magyarországról nem tudjuk eldönteni tapasztalati úton, melyik film stílusteremtő, és melyik trendteremtő, mivel a horroroktól kis hazánk ötven évre el volt zárva. Mi ránk ömlesztve szakadtak ránk ezek a filmek 1990 magasságában, most, az internet világában meg minden elérhető, de a maga folytonosságában nem tudjuk szemlélni a dolgokat. Pl. ha nyugateurópában éltem volna úgy harminc évvel, tutira orrvérzésig lettek volna ezek a filmek a mozikban. Aztán az meg a dolgok másik fele, hogy ezek a filmek anno amerikában is rétegfilmek voltak (grindhouse mozik, éjféli mozik, stb.), és akik akkor benne voltak ezeknek a filmeknek a megtekintésében, egészen biztos más véleménnyel vannak róluk, mint az akadémikus elemzők.

iambeautiful 2011.05.08. 00:06:56

a 2005-ös House of Wax egy remake?Nem is tudtam,nagy csalódás ez.

shoponia 2011.05.08. 08:34:33

@iambeautiful:
Teljes mértékben az. Sőt! A "feldolgozás feldolgozása"! Az '53-as House of Wax ugyanis az 1935-ös Mystery of the Wax Museum remake-je.
Mindkét film érdekessége hogy magyar származású rendező készítette. Mystery of the Wax Museum-ot Kertész Mihály (Michael Curtiz, Casablanca, Robin Hood...) rendezte. A House of Wax-ot Tóth Endre (André De Toth) jegyzi, akinek híres, nagyközönség számára ismert filmjét nem tudnék mondani. Amerikában nagy tiszteletnek örvend, Scorsese-t is lehet hallani (olvasni) itt-ott nyilatkozni róla.
A filmjében szerepel Charles Bronson is. A 3-D dolog egyik érdekessége, hogy Tóth félszemére vak volt!

shoponia 2011.05.08. 08:41:59

@iambeautiful:
Sorry, most látom, a House of Wax bejegyzésében lévő 3-D-s linken minden előbb írt dolog megvan.

shoponia 2011.05.08. 11:43:52

@Darkcomet:
Máshogy látjuk a dolgokat (és ez jó!).
De nem zárkóznék el a véleménynyilvánítástól, mert nem igazán voltak itt horrorfilmek jó pár évtizedig. A franciáknál a második világháború alatt nem jutottak hozzá amerikai filmekhez. A háború befejeztével tömegével érkeztek az amerikai darabok, ők figyeltek fel, a ma csak film-noirként emlegetett jelenségre, írták le először főbb ismertető jegyeit (és generáltak egy mai napig tartó vitát arról hogy most stílus, műfaj vagy irányzat a film-noir). Érdekes vitát indított Ozu Jaszudzsiró munkássága: a japánok olyannyira japánnak tartották filmjeit, hogy nem forgalmazták, vetítették igazán nyugaton. Amikor aztán megtört a jég, a világ megismerhette filmjeit, a nyugat egy nagyszerű modern rendezőt látott benne, a japánok meg klasszikust, tradicionálist. Szép kis nemzetközi vita alakult ki a kérdés körül. De megemlíthető lenne a művészettörténet is… Napjainkban az Interneten keresztül elérhetőek ezek a filmek, és szerintem nagyobb ismeretanyag pontosabb képet ad. Ezeknek a filmkészítőknek jó része ma is él, alkot. Születnek is interjúk ebben a témában (pl Halloween audiokommentár).
Te tematikusan közelítetted meg a kérdést (ebben igazat is adtam neked a Black Christmas kapcsán), én pedig a Halloweent választva, mert ennek a filmnek a sikere volt az ami beindította a slasherek tömeggyártását. A Black Christmas bevétele 4,053,000 dollár volt, míg a Halloween 60,000,000-t. Készülhetett sok újító film, Hollywood csak akkor fog tömegesen gyártani valamit, ha a befektetés megtérülni látszik. A Halloween még független produkció volt, ám a bevallottan Carpenter sikerén indult Friday the 13th már a Paramount égisze alatt.
A listán felfedeztem egy Alice, Sweet Alice c filmet, amit láttam már, csak más volt a címe. Én ezt magamban nem slashernek, inkább egy amerikai gyártású giallonak gondoltam. De vegyük a filmet slashernek, megfigyelhető hogy a ’78 után készült slasherek szerkezetében, inkább a Halloweent követik, másolják. Variációk egy témára (ez mindig ment Hollywoodban, a heist filmekben versenyeztek a rendezők, ki tud extrémebb rablási célpontot találni filmjéhez).
„Aztán az meg a dolgok másik fele, hogy ezek a filmek anno amerikában is rétegfilmek voltak (grindhouse mozik, éjféli mozik, stb.), és akik akkor benne voltak ezeknek a filmeknek a megtekintésében, egészen biztos más véleménnyel vannak róluk, mint az akadémikus elemzők.” Engem inkább az akadémikus elemzők véleménye érdekel, de ez szubjektív. Kevés korabeli grindhouse rajongó közelített a látott filmhez úgy, hogy azt a korábban darabokkal összehasonlítva valamilyen kontextusba helyezze azt. Nem mondom, hogy nincs ilyen, mert van, de kevés. Én sokat adok a szakmai tudásra legyen az film, kritika...
Nagyon nehéz a korszakhatárokat egy pontban megjelölni, ez mindig vitára ad okot (pl: az újhollywoodi korszak periodizációja)
Visszakanyarodva innen az elejéhez: az akadémikus elemzők is ezt teszik: megvitatják a dolgokat pro és kontra.

Morris 2011.06.07. 04:33:57

Rémálom az elm utcában?

Near93 2012.03.04. 13:55:43

A Hét mesterlövész is egy adaptáció. Az eredetinek a címe Hét szamuráj :D

SugarBee 2012.06.12. 11:50:47

Hmmm...Mindenki leírta a gondolataim:D Kevés ez a 10korszakalkotó mű:) 20as listában tényleg minden benne lehetne:D Ördögűző,Psycho, Madarak,Fűrész Ezek tényleg elég nagy "kövek":) Na meg szerintem a Poltergeist...Valamiért még a 20as listába beleférne.


süti beállítások módosítása