Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Vér és Belsőség

Kevésbé ismert horrorfilmek, könyvek, sorozatok, továbbá vér és halál minden mennyiségben, "sznobhatás" nélkül. E-mail: hmblog66[kukac]gmail[pont]com

Suttogások, sikolyok

Címkék

18+ (3) 3d (53) 666parkavenue (8) afterdark (12) állat (67) americanhorrorstory (33) angol (91) angola (1) animáció (8) antológia (30) argentin (6) ausztrál (23) axn (10) ázsia extrém (5) bahamák (1) batesmotel (12) bd (4) belga (4) bio (18) böszörményi gyula (1) boxoffice (27) brazil (5) brutál (228) Chelsea Cain (1) chile (6) clive barker (1) csalódás (25) cseh (2) dán (6) dean r koontz (1) deathvalley (2) dexter (33) díszdoboz (3) dmitry glukhovszky (1) dracula (1) dunatv (1) dvd (47) easy (74) edgar allan poe (1) egyesültarabemírségek (2) elemzés (3) élőprogram (34) epizód (143) érdekesség (5) erőszak (23) extant (2) farkasember (32) fearitself (9) felhívás (139) fellenbeck roland (1) felsorolás (208) filippínó (1) filmmúzeum (2) finn (6) folytatás (186) fox (1) francia (49) fromdusktilldawn (2) g.p. smith (1) giallo (13) gondolatok (58) görög (1) guillaume apollinaire (1) hannibal (3) hemlock grove (1) hír (113) hírek (23) holland (8) hongkong (12) india (1) indonéz (3) interjú (15) ír (13) irán (1) ira levin (1) izland (4) izrael (2) japán (41) jelenet (7) jódeinkábbne (10) john wyndham (1) joseph dlacey (1) kanada (67) kannibál (37) karácsony (22) kép (7) képek (48) képesítés (2) képregény (5) kérdőjel (76) kézikamera (115) kína (2) kisfilm (48) kolumbia (4) könyv (21) könyv adaptáció (72) korea (17) kuba (1) laurell k hamilton (1) lengyel (3) lesrevenants (1) lett (1) lovecraft (11) luxemburg (2) m1 (1) magyar (78) málta (1) mastersofhorror (20) mexikó (7) monaco (1) mozi (97) neil gaiman (2) német (30) nem ajánlom (140) nem amerikai (148) nem horror (50) norvég (18) novella (6) nyereményjáték (62) olasz (56) onlinefilm (80) ördög (100) orosz (6) oscar (52) összefoglaló (28) összehasonlítás (79) osztrák (5) pc adaptáció (9) penny dreadful (1) poén (193) poszter (327) premier (31) pszicho (68) puerto rico (1) remake (94) rendező (61) retro (26) ritkaság (75) román (1) rtlklub (2) salem (2) scifi (110) slasher (124) sorozat (228) spanyol (57) spinoff (2) stephen king (14) svájc (4) svéd (15) szavazás (22) szellem (201) személyes (113) szerb (5) szingapúr (3) szlovák (1) szörny (80) tajvan (2) talesfromthecrypt (20) társasjáték (1) thai (13) thebridge (1) thekilling (2) theriver (5) thestrain (1) thewalkingdead (60) the following (1) thomas müller (1) thriller (128) toplista (19) török (1) trailer (496) tv (27) tv2 (2) tv6 (30) újzéland (9) ukrán (1) underthedome (3) update (6) uruguay (1) valós alap (42) vámpír (77) várjuk (131) vendég (43) vér (399) vers (1) viasat3 (3) vietnam (1) vírusos (24) vs (23) xxx (32) zene (16) zombi (219) zskat. (124) Címkefelhő

Friss kommentek

A második legjobb Lovecraft-film

2011.04.21. 10:25 - purga

Címkék: vér szörny lovecraft könyv adaptáció

Castle Freak / Full Moon (1995)

 

Rendezte: Stuart Gordon

Először is, laikusokban felmerül a kérdés, hogy ha ez a második, akkor melyik az első? Erre kioktatják őket a nagyokosok, hogy "hát a Re-Animator, amit szintén Stuart Gordon rendezett", amiben kivételesen igazuk is van. Mert még véletlenül sem a túlértékelt From Beyond (újabban van már magyar címe is: Tágra nyílt elme), amit ironikus módon szintén ő rendezett. De ha már itt tartunk, Gordon bá' (blő) nem állt meg ennyi Lovecraft-adaptációnál, hiszen leforgatta még 2001-ben a Dagon-t is. Szóval mondhatjuk rajongó az öreg, ami azért nem hátrány ebben a szakmában.

Az, hogy a film története mennyire hű a könyvhöz, sajnos az elolvasásának hiányában nem tudom megítélni, de mivel ezt is a "jelen korba" helyezték - na meg ismerve az eddigi adaptációkat -, valószínűleg nem sok. Őszintén szólva ez teljesen mindegy, mivel a végeredmény önmagában is megállja a helyét a "piacon".

A kezdés elég nyomasztó: a helyszín egy ódon kastély, ahol egy idős hölgyet látunk, aki éppen szerény reggelit készít egy tömlöcben sínylődő lénynek. Grátisz kap egy kis korbácsolást is. A dolga végeztével azonban a nénit magához hívja az Úr, így a placc üresen marad, nem lesz ki etesse a foglyot.

Vágás után láthatjuk azt a bizonyos családot, akik útban vannak a  friss  örökségükhöz. Mellesleg ezzel remekül letudták a "jaj vegyük meg ezt a házat apuuuuuuu" sablontémát, na nem mintha ez a megoldás annyira egyedi lenne, de legalább valamilyen szinten reálisabb. Szerencsénkre a szereplők felállása egyáltalán nem hétköznapi: nyoma sincs az idillinek, sőt. Kezdjük azzal, hogy a főszereplőnek ritkán adnak testi fogyatékosságot, már pedig az egyetlen gyerekük vak. Tán mondanom se kell, hogy e mögött egy tragédia áll, aminek következtében a felnőttek már a válás szélére kerültek, mondhatni már csak a pöcsétes papíros hiányzik.

A központi elem maga az említett lény,  aki valaha ember volt, csak a beteg lelkületű gazdája  a legjobb nevelési eszköznek a külvilágtól való teljes elzárást tartotta. Ehhez persze rengeteg, a sebekből ítélve (mert ruha minek neki alapon meztelen) tényleg sok korbácsolás párosult. Az igazi kegyetlenség pedig az, hogy még a két lába között lógó húsdarabjától is megszabadították, nehogy már szerencsétlen elfoglalja magát valamivel. Én mondom, ez maga a pokol. Jogos a kérdés, hogy aki ilyen körülmények között szocializálódik, az mivé válhat? Természetesen egy szeretetre éhes szörnyeteggé, aki a világból semmit, de semmit sem érzékelt. Voltaképpen nem tudja megkülönböztetni a jót a rossztól, egyedül azt tudja, hogy mi az a fájdalom. Nagy bajban lehet az, akire egy ilyen rászabadul, és így is lesz, a kis retardált egyszerűen kiszökik, mivel nincs ki etesse. Na meg az új lakok is teljesen izgalomba hozták.

A várakozásokkal ellentétben nem egy esztelen mészárlás veszi kezdetét, mert itt sokkal többről van szó, ami nagyban hozzájárul a film sajátos hangulatához. A lény ugyanis, mint ahogy már említettem, egyszerűen ki van éhezve a gondoskodásra, amit maximálisan meg lehet érteni. Ráadásul mint az szintén hamar kiderül, rendkívül tanulékony is: hamar rájön például, hogy ő egyszerűen ronda, ezért beszerez egy fehér lepedőt, ami persze nem elég, ezért elsajátítja a lopakodás művészetét is. Hátborzongató élmény, ahogy jár-kell a család között.

A cselekményeknek a másik vezérfonalát pedig az apa depressziója okozza, ami végül egy vad döngölésben csúcsosodik ki a helyi alfa-kurvával, akit persze a kis torzszülött akaratlanul megöl, mert horror film révén kell azért a gyilkolás is. Gyors megjegyzés: igen, a kis ribi kivillant előtte mindent, amit csak tud! Ha már itt tartunk: hűen az eddigi munkákhoz, itt sem panaszkodhatunk a vérre, mivel a maszkmesteri munka profi lett. Ahogy az egész film kivitelezése is: a hangulata olyan, mintha a '80-as években készült volna, és ez most bóknak számít. Egyaránt tükröződik benne a barokkos ódonitás, a klasszikus  giallok  legjobb pillanataival. Még egy kis fekete humorra is futotta, ami már csak hab a tortán.

Egyetlen negatívum talán pont maga a szörny összetettsége: egyszerűen túl okos lett. Ilyen "neveltetés" mellett olyan hülyének kellene lennie, mint egy töknek, de nem, taktikázik vazze. Ugyanakkor valami bizarr módon aranyos, amikor ismerkedik a szexualitással, persze ez nemi szerv nélkül nehezen megy. Itt meg kell még említenem a már említett vak lány szerepét is, akinek a hátrányos helyzetét remekül kihasználják a vásznon, ilyet legutóbb a Reeker-ben tapasztaltam.

Pár szó a szereposztásról: szép dolog, ha egy rendező ragaszkodik a saját embereihez, színészeihez, erre rengeteg példát tudnánk felsorolni (elég csak Carpenter és Kurt Russel kapcsolatára gondolni), és ez Gordonnal sincs másképp. A főszereplő a már említett Re-Animatorból is ismert Jeffrey Combs, ami hagyján, de a filmbéli párja is ugyan onnan ismert Barbara Crampton. Sőt, maga "Giorgo", a lény is  (polgári nevén Jonathan Fuller) dolgozott már együtt a rendezővel a The Pit and the Pendulum-ban. Szóval jó, ha az ember egyszer bekerül egy ilyen "körbe". Ezzel azt akartam sugallni, hogy a karakterek hitelesen lettek megformázva, én elhittem a házban lévő feszültséget, átjött. A körülöttük lévőkre sem lehet panasz, hozzák azt a régi, megszokott vészjósló távolságtartó viselkedést, amit megannyi Universal szörnyfilmben láthattunk már.

Lényegében ez egy hangulatos, változó tempójú horror (néha sajnos leülepszik a cselekmény), amit mindenkinek ajánlani tudok, aki még nem szokott hozzá a gyors vágásokhoz és a "10 percenként meg kell valakinek halnia" mozikhoz.

 

Értékelés: 8/10

 

Trailer:

A bejegyzés trackback címe:

https://horrormirror.blog.hu/api/trackback/id/tr912844265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2011.04.21. 14:44:54

Érdekesnek tűnik. Nem jónak, nem is rossznak. Hanem érdekesnek.:D

Insane20 2011.04.21. 19:06:23

a trailer elég vicces...

Nahvalr 2011.05.07. 13:54:56

A Kívülálló című nagyon rövid novella akar ez lenni. A leírást elolvasva van közük egymáshoz de a könyvben egyszerűbb a történet és semmivel se rosszabb. A könyben sem buta különben, a gondolataiból ítélve amit végig nyomon követhetünk. Ha filmet nincs is kedvetek nézni azért olvassátok el.

Thasaidon · http://zothique.blog.hu 2012.11.04. 17:01:46

A leírás alapján a készítők egy incifincit feldúsították az eredetileg cca. öt oldalas novella cselekményét. :-) Fura dolog ilyenkor Lovecraft-adaptációról beszélni, mert oké, hogy nyomokban (esetleg a készítők saját deklarációja szerint) emlékeztet a műre, de úgy látom, gondolatiságban eléggé elüt tőle. "A lény ugyanis, mint ahogy már említettem, egyszerűen ki van éhezve a gondoskodásra, amit maximálisan meg lehet érteni." Lovecraftot az ilyen emberi viszonyok borzasztóan hidegen hagyták még akkor is, amikor egy ilyen probléma minden nehézség nélkül felfedezhető az eredeti műben is. "Ugyanakkor valami bizarr módon aranyos, amikor ismerkedik a szexualitással". A szexualitás meg Lovecraftnál egyenesen tabu volt. :-)

A bejegyzést olvasva eszembe jutott Lovecraft kortársa, Clark Ashton Smith The Nameless Offspring című elbeszélése. Itt a halottnak hitt nőt valami nem emberi kriptaszörny teszi a magáévá, és ebből születik egy cukorfalat, amit az apa nem akar megölni (a nő szüléskor meghalt), ezért elzárja ódon kastélya egy szobájába, ahol döghússal eteti (azt szereti a pici). Itt szó sincs szeretetéhségről, csak kiszabadulásról és pusztításról, de a "bezárt, majd kiszabaduló szörny" motívumáról eszembe jutott.


süti beállítások módosítása